شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خلاقیت تبلیغات تلویزیونی در ایران
(ندگان)پدیدآور
انصاری, منوچهرشریفی, مهدیانصاری, نفیسهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد چهارگانۀ مدل استالفوت و یو، بر خلاقیت آگهیهای تلویزیونی از نظر کارگردانان و ایدهپردازان تبلیغات در ایران بود که با روش پیمایشی- تبیینی انجام گرفت؛ بنابراین، 90 نفر متخصص تبلیغات از میان 135 کارگردان و ایدهپرداز به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد و روایی محتوایی آن با کسب نظرهای افراد متخصص تأیید شد. روایی سازه نیز با روش تحلیل عاملی تأییدی بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمالبودن دادهها، آزمون T و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بدیعبودن، سودمندی، عاطفیبودن و طنزآمیزبودن ابعادی تأثیرگذار بر خلاقیت آگهیهای تلویزیونی هستند. ضمن آنکه تأثیر این ابعاد بر خلاقیت یکسان نیست و بداعت با بالاترین و طنزآمیزبودن با پایینترین تأثیر ارزیابی شدهاند. سودمندی و عاطفیبودن نیز در ردههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. با توجه به نتایج، مدل مذکور در ایران تأیید شده است و میتواند بهعنوان ابزاری برای پیشبینی خلاقیت آگهیهای تبلیغاتی بهکار رود.
کلید واژگان
آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونیتبلیغات
خلاقیت
مدل چهارگانة استالفوت و یو
28. مدیریت تبلیغات، ترفیعات فروش و ارتباطات یکپارچه بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت MBA دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




