مدلسازی نظری اثر تردید سبز مصرفکنندگان بر رفتار و قصد خرید سبز
(ندگان)پدیدآور
خلیفه, مجتبیعباسی, عباسکاظمی, معینسمیع زاده, مهدینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثر تردید سبز بر رفتار و قصد خرید سبز (در قالب ساخت یک مدل نظری) با در نظر گرفتن نقش میانجی ملاحظات زیستمحیطی، دانش زیستمحیطی و نگرشهای فردی و اجتماعی به محصولهای سبز است. روش: پژوهش پیش رو بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی است. گردآوری دادهها از طریق توزیع 240 پرسشنامه در میان مصرفکنندگان شهر شیراز که با محصولهای سبز آشنایی داشتند، صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز بهواسطه مدلسازی معادلههای ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزئی و بهارگیری نرمافزار PLS انجام شده است. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که سازههای مدل پژوهش از قابلیت اعتماد و پایایی مرکب مطلوبی برخوردارند. تردید سبز بهصورت منفی و معناداری (مستقیم و غیرمستقیم) بر رفتار خرید سبز اثر میگذارد. در همین راستا، نقش ملاحظات محیطی بر نگرشهای فردی و اجتماعی تأیید نشد. نتیجهگیری: با توجه به اثر منفی تردید سبز بر قصد خرید سبز، نقش تردید سبز مشتریان بایستی در بازاریابی، تبلیغها و ادعاهای سبز شرکتها در نظر گرفته شود، بهگونهای که مصرفکنندگان مردد، ادعاهای زیستمحیطی شرکتها را درک کرده و مشتریان را متقاعد کنند که این ادعاها پایدار، واقعی و معتبرند.
کلید واژگان
بازاریابی سبزتردید سبز
دانش سبز
رفتار خرید سبز
گرایش به محصولهای سبز
37. واسپاری اموربازاریابی،بازاریابی کارآفرینانه،بازاریابی داخلی،بازاریابی اجتماعی،بازاریابی سبز،بازاریابی فرد به فرد وچریکی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
شاپا
2008-59072423-5091