شناسایی انواع تجربههای مصرف و بررسی تأثیر آنها بر ادراک از قیمت
(ندگان)پدیدآور
حمیدی زاده, محمد رضااخوان, مریمکاظمی, احمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: طی سالهای اخیر، رویکرد بازاریابی سازمانها، از نگاه سنتی ویژگیها و مزایا بهسمت رویکرد خلق تجربه برای مصرفکنندگان تغییر پیدا کرده است و در پژوهشهای انجامشده در سالهای اخیر این حوزه نیز، تمایل فراوانی به شناخت تجربه مشتریان سازمانها دیده میشود. از این رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی انواع تجربه مصرف و بررسی تأثیر آنها بر ادراکات از قیمت در میان مصرفکنندگان گوشیهای تلفن همراه صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع آمیخته بوده و جامعه آماری آن نیز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران است. در مرحله نخست پژوهش، بهمنظور شناسایی انواع تجربههای مصرف، از روش تحقیق کیو استفاده شده است. در مرحله دوم نیز بهمنظور بررسی تأثیر انواع تجربههای مصرف بر ادراکات از قیمت و با هدف جمعآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده شده و توزیع آن به روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس بوده است. دادهها به روش تحلیل عاملی کیو و روش حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد میتوان اعضای جامعه آماری را از لحاظ تجربههای مصرف به چهار گروه (نوجویان رابطهگرا، جستوجوکنندگان تجربههای بهتر، واکسینهشدهها و دلبستگان) دستهبندی کرد و پس از تحلیل دادههای قسمت کمی پژوهش مشخص شد که هر یک از انواع تجربههای مصرفشناساییشده، تأثیرات منحصربهفردی بر ادراکات از قیمت افراد بر جای میگذارد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، تجربههای مصرف بهعنوان مجموعهای از واکنشهای داخلی و ذهنی مشتری در قبال هر گونه تعاملات برقرارشده ناشی از مصرف محصول، میتواند بر ادراکات از قیمت افراد تأثیرگذار باشد.
کلید واژگان
تجربههای مصرفادراکات مثبت از قیمت
ادراکات منفی از قیمت
گوشیهای تلفن همراه
25. تحلیل رفتار و روانشناسی مصرف کنندگان و فرایند تصمیم گیری خرید
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
انشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی و راهبردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




