توسعۀ ماتریس فرهنگ ـ استراتژی با رویکرد فازی؛ پیمایشی در یکی از سازمانهای دفاعی
(ندگان)پدیدآور
محمودی میمند, محمداکبری, مهدینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت درست و طرحریزی راهبردی باکیفیت روابط فرهنگ و استراتژی، بهعنوان اهرم قوی برای اجراپذیرکردن راهبردهای حیاتی است. تحلیل ماتریسی فرهنگ ـ استراتژی یکی از روشهای رایج تحلیل در مدیریت روابط راهبرد و فرهنگ است؛ این در حالی است که فرایند جانمایی نقطهای کسبوکارها و لحاظنکردن دو مؤلفۀ قدرت فرهنگ سازمانی (قوی ـ ضعیف) و اهمیت استراتژی (بقامحورـ رشدمحور) در ماتریسکلاسیک فرهنگ ـ استراتژی، ازجمله کاستیهای روششناختی است که توانایی انعکاس کامل سبک تفکر انسانی را ندارد. از این رو، مقالۀ حاضر بهدنبال توسعۀ ماتریس فرهنگ ـ استراتژی با رویکرد فازی است. در این بررسی، ضمن مطالعات کتابخانهای غنی، از آرا و نظرهای خبرگان و درنهایت، الگوریتمهای کمّی مناسب، نظیر روش غربالسازی فازی استفاده شد. بر این اساس، شش راهبرد فرهنگی برای سناریوهای شانزدهگانۀ ماتریس بسطیافتۀ فرهنگ ـ استراتژی شناسایی و تأیید شد و با رویکرد فازی به جانمایی کسبوکار مطالعهشده در قالب برآورد منطقهای پرداخته شد. نتایج بیانکنندۀ این مهم است که روششناسی تبیینشده در مقالۀ حاضر با توجه به درصد مساحتهای هر منطقه، راهبردهای فرهنگی معنادارتری را در سازمان دفاعی مطالعهشده تعیین اولویت و انتخاب کرد.
کلید واژگان
فرهنگاستراتژی
ماتریس فرهنگ – استراتژی
غربال سازی فازی
2. همراستایی اهداف و برنامه های راهبردی کسب و کار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




