شناسایی و اولویتبندی مشتریان کلیدی بر مبنای ارزش دورۀ عمر آنها با استفاده از مدل آر. اف. ام. (مطالعۀ موردی: شرکت مخابرات استان قم)
(ندگان)پدیدآور
ملکی مین باش رزگاه, مرتضیزارعی, عظیمحاجیلو, زاهدهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با رقابتیشدن بازارها و تغییرات پیوستۀ آن، سازمانها دریافتهاند که مانند گذشته با نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبهرو نیستند؛ بنابراین هر مشتری ارزش ویژۀ خود را دارد؛ پس میکوشند با حفظ و افزایش وفاداری مشتریان، مزیتهای رقابتی خود را افزایش دهند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی مشتریان کلیدی از بین 37187 مشتری بخش اینترنت شرکت مخابرات استان قم، اجرا شده است. براساس این فرایند، پس از تعیین مقادیر آر. اف. ام. (تازگی مبادله، تعداد دفعات مبادله و ارزش پولی مبادله) و وزن هر یک از این شاخصها براساس فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، مشتریان بهروش دومرحلهای خوشهبندی شدند. نتایج بهدستآمده زمینه را برای تحلیل ویژگیهای مشتریان شرکت در چهار بخش اصلی بدینگونه فراهم کرد که خوشۀ 2 با کمترین تعداد مشتری و بیشترین ارزش دورۀ عمر بهعنوان مشتریان کلیدی شناسایی شد، سپس آنها اولویتبندی شدند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود روابط بین مشتریان مد نظر و شرکت مخابرات ارائه شد.
کلید واژگان
ارزش دوره عمر مشتریبخشبندی مشتریان
مدل آر. اف. ام
مدیریت ارتباط با مشتری
مشتریان کلیدی
03. بازاریابی و مسائل بازار - مدیریت راهبردی و عملیاتی بازاریابی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




