تحلیل تأثیر خصومت مصرف کننده بر تصمیمات خرید
(ندگان)پدیدآور
عباسی, فائزهمرادی دیزگرانی, میلادحسین پور, مهدینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خصومت مصرفکننده یکی از عوامل محدودکنندة جهانیسازی بازارهاست و تأثیرات آن بر تصمیمات خرید، از مهمترین مباحث حوزة بازاریابی و رفتار مصرفکننده محسوب میشود که نسبت به سایر مفاهیم این حوزه کمتر مطالعه شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خصومت مصرفکننده بر تصمیمات خرید است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری آن شامل 1277 نفر از دانشجویان دورة کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 297 نفر بهدست آمد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است. تحلیلهای آماری بهکمک نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافتهها حاکی از آن است که خصومت عمومی اثر مستقیم و معناداری بر تصمیمات خرید میگذارد؛ خصومت اقتصادی دارای اثر غیرمستقیم معنادار و با میانجیگری کامل درگیری ذهنی خرید روی تصمیمات خرید است و خصومت قومی نژادی نیز با میانجیگری جزئی درگیری ذهنی خرید اثر مستقیم و غیرمستقیم معناداری روی تصمیمات خرید دارد.
کلید واژگان
تصمیمات خریدخصومت مصرف کننده
درگیری ذهنی خرید
41. بازاریابی آینده نگر، بازاریابی فرافرهنگی، بازاریابی پنهان، بازاریابی در محیط بازی و فیلم.
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ـ گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایرانکارشناسارشد مدیریت اجرایی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار مدیریت کارآفرینی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




