بخشبندی مصرفکنندگان بر مبنای مدل سبک زندگی مرتبط با تغذیه
(ندگان)پدیدآور
طباطبایی نسب, سید محمدپزشکی نجف آبادی, فرشتهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رقابت اثربخش در بازارهای کنونی، مستلزم شناسایی صحیح بخشهای بازار است. بازار مواد غذایی از جمله بازارهایی است که ضرورت بخشبندی آن بر اساس معیارهای مناسب، ضروری بهنظر میرسد. مدل سبک زندگی مرتبط با تغذیه، یکی از ابزارهای فراگیر بخشبندی بازار مواد غذایی در اروپاست که تا کنون، بهندرت در ایران استفاده شده است. هدف پژوهش حاضر، بخشبندی بازار براساس این مدل است. جامعۀ آماری پژوهش ساکنان شهر شیراز است که 383 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ استاندارد پژوهش پاسخ دادند. بهمنظور شناسایی خوشههای مشتریان، ابتدا بر مبنای دادههای گردآوریشده، روایی و پایایی پرسشنامۀ استاندارد سبک زندگی مرتبط با تغذیه بررسی شد؛ سپس، پرسشنامۀ تعدیلشدهای با 19 عامل و 55 پرسش بهدست آمد. در ادامه براساس پرسشنامۀ تعدیلشده، فرایند خوشهبندی در دو مرحله انجام شد که به شناسایی سه خوشۀ سنتگرا، بیاطلاع و منطقی در سطح شهر شیراز انجامید.
کلید واژگان
بخش بندیسبک زندگی مرتبط با تغذیه
تحلیل خوشهای
تحلیل عاملی تاییدی
25. تحلیل رفتار و روانشناسی مصرف کنندگان و فرایند تصمیم گیری خرید
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




