بررسی تأثیر فلسفههای اخلاقی (آرمانگرایی، خودگرایی و مادیگرایی) مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درکشده آنها
(ندگان)پدیدآور
قربانیان گزافرودی, محمدصادقسعیدی راد, فاطمهخیری, بهرامعلیقلی, منصورهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: امروزه با تغییر تفکر بازاریابی از مبادلات معاملهمحور به روابط بلندمدت، اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی بیش از پیش افزایش یافته است؛ از این رو بررسی عواملی که میتوانند بر شکلگیری ادراک مصرفکنندگان از بازاریابی غیراخلاقی مؤثر باشند، در کانون توجه بازاریابان و محققان قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین رابطه و با هدف بررسی تأثیر فلسفههای اخلاقی (آرمانگرایی، خودگرایی و مادیگرایی) مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج اجرا شده است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ پیمایشی بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل 375 نفر از دانشجویان میشود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافتهها: نتایج حکایت از آن دارد که خودگرایی و مادیگرایی مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج تأثیر مثبت دارند؛ اما آرمانگرایی بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده تأثیری نمیگذارد. نتیجهگیری: بهدلیل اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی، برای ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مصرفکنندگان و نقش فلسفههای اخلاقی در پیشبینی ادراک و پاسخ مصرفکنندگان در موقعیتهای اخلاقی، شرکتها باید نسبت به تأثیر این فلسفههای اخلاقی بر ادراک مصرفکنندگان از میزان اخلاقی بودن فعالیتهای بازاریابی خود حساسیت بیشتری داشته و در انتخاب استراتژیهای بازاریابی در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج، وضعیت این فلسفههای اخلاقی را در بازار هدف خود مد نظر قرار دهند.
کلید واژگان
آرمانگراییبازاریابی غیراخلاقی درک شده
خودگرایی
فلسفههای اخلاقی
مادیگرایی
14. اخلاق و مسئولیت اجتماعی در موسسات تجاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




