• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر فلسفه‎های اخلاقی (آرمان‎گرایی، خودگرایی و مادی‎گرایی) مصرف‎کنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک‎شده آنها

    (ندگان)پدیدآور
    قربانیان گزافرودی, محمدصادقسعیدی راد, فاطمهخیری, بهرامعلیقلی, منصوره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    828.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: امروزه با تغییر تفکر بازاریابی از مبادلات معامله‎محور به روابط بلندمدت، اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی بیش از پیش افزایش یافته است؛ از این رو بررسی عواملی که می‎توانند بر شکل‎گیری ادراک مصرف‎کنندگان از بازاریابی غیراخلاقی مؤثر باشند، در کانون توجه بازاریابان و محققان قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین رابطه و با هدف بررسی تأثیر فلسفه‎های اخلاقی (آرمان‎گرایی، خودگرایی و مادی‎گرایی) مصرف‎کنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج اجرا شده است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده‎ها، پرسش‎نامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل 375 نفر از دانشجویان می‎شود که به روش تصادفی طبقه‎ای انتخاب شده‎اند. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از نرم‎افزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافته‎ها: نتایج حکایت از آن دارد که خودگرایی و مادی‎گرایی مصرف‎کنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج تأثیر مثبت دارند؛ اما آرمان‎گرایی بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده تأثیری نمی‎گذارد. نتیجه‎گیری: به‎دلیل اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی، برای ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مصرف‎کنندگان و نقش فلسفه‎های اخلاقی در پیش‎بینی ادراک و پاسخ مصرف‎کنندگان در موقعیت‎های اخلاقی، شرکت‎ها باید نسبت به تأثیر این فلسفه‎های اخلاقی بر ادراک مصرف‎کنندگان از میزان اخلاقی بودن فعالیت‎های بازاریابی خود حساسیت بیشتری داشته و در انتخاب استراتژی‎های بازاریابی در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج، وضعیت این فلسفه‎های اخلاقی را در بازار هدف خود مد نظر قرار دهند.
    کلید واژگان
    آرمان‌‌گرایی
    بازاریابی غیراخلاقی درک شده
    خودگرایی
    فلسفه‎های اخلاقی
    مادی‌‌گرایی
    14. اخلاق و مسئولیت اجتماعی در موسسات تجاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
    دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2018.230806.2562
    https://jibm.ut.ac.ir/article_68472.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258314

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب