بازاریابی مستقیم با استفاده از خوشهبندی فازی مشتریان (مطالعه موردی: یکی از شرکتهای تلفن همراه)
(ندگان)پدیدآور
جندقی, غلامرضاسیف, یاسرشجاعی, یاسرنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در این پژوهش مشتریان یکی از شرکتهای خدماتدهنده تلفن همراه خوشهبندی شدهاند. دادههایی که از این مشتریان جمعآوری شده است، شامل سه بخش اطلاعاتی است: بخش اول شاخصهای انتخاب شده برای اجرای تحلیل خوشهبندی است؛ بخش دوم شامل اطلاعاتی درباره میزان مصرف مشتریان یاد شده از انواع سرویسهای قابل ارائه میشود و بخش سوم اطلاعات سایر سرویسهای تلفن همراه است. روش: این تحقیق از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نوع تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی است. پس از اجرای خوشهبندی فازی و بررسی معیارهای کارایی، دو خوشه مناسب تشخیص داده شد؛ در خوشه اول که اغلب خانم هستند مشتریانی با درآمد پایینتر، ثبات شغلی کمتر و وفاداری کمتر به شرکت قرار دارند و در خوشه دوم که اغلب مرد هستند، مشتریانی با درآمد بالاتر، ثبات شغلی بیشتر و وفاداری بیشتر قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در مجموع استفاده از خدمات تلفن راه دور برای شرکت بیشترین و شبکه بیسیم کمترین میزان درآمدزایی را داشته است و سازمان برای ارائه استراتژیهای بازاریابی توجه چندانی به آن ندارد. خدمات جانبی پیجینگ و پست صوتی بیشترین درخواست و انتظار مکالمه، داشتن چند خط همزمان و انتقال مکالمه، کمترین درخواست مشتریان است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در بخشبندی بازار تلفن همراه و تعیین استراتژی مناسب برای هر بخش بهمنظور توسعه بازاریابی مستقیم بسیار مفید است.
کلید واژگان
خوشهبندی فازیمعیارهای کارایی
خدمات تلفن همراه
بخشبندی بازار
بازاریابی مستقیم
03. بازاریابی و مسائل بازار - مدیریت راهبردی و عملیاتی بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایراندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران
دانشجـوی دکتـری مدیریت صنعتـی، دانشـکده مدیریت و حسابداری، پردیس فـارابی دانشگاه تهـران، قـم، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




