بررسی مدل های ذهنی مدیران در فرایند تفکر استراتژیک
(ندگان)پدیدآور
ابویی اردکان, محمدندافی, طاهرهقلی پور, اریننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان بـرای شـناخت اسـتراتژی بـه جنبـه هـای شناختی و ساختارهای ذهنی مدیران معطوف شده است. این دسـته از محققـان معتقـد هسـتند برای اینکه با نحوة شـکل گیـری و پیـدایش اسـتراتژیهـا آشـنا شـوند، بایـد بـه سـراغ ذهـن استراتژیستها بروند و بهنوعی به رمزگشایی این جعبة سیاه بپردازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف «آشنایی با فرایند تفکر استراتژیک مدیران و همچنین بررسی شباهت میان فراینـد تفکـر آنان» انجام گرفته است. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبههـای نیمـه سـاختاریافته و بـه کمک تکنیک استخراج استعارهای زالتمن است کـه بـا 18 مـدیر از دو شـرکت صـنعت لبنیـات مصاحبه هایی انجام شد. روش تحلیل یافته ها طبق دستورالعمل این تکنیک، بر اسـاس رویکـرد نوخاستة نظریة دادهبنیاد است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشـان مـیدهـد مـدیران یـک شرکت از مدل ذهنی مشترکی در فرایند تفکر استراتژیک استفاده میکنند که این شباهت مـی- تواند به دلیل ارتباطات و تجربة کاری مشترک آنها باشد. به علاوه با مقایسة مدل ذهنی مشترک در دو شرکت، شباهت معناداری در فرایند تفکر آنان پیـدا نشـد، امـا میـان سـاختارهای ذهنـی مدیران دو شرکت شباهتهایی وجود دارد.
کلید واژگان
تفکر استراتژیکمدل ذهنی
نقشة اجماعی
نگاشتشناختی
01. مدیریت راهبردی و اداره امور کسب و کار - مدیریت راهبردی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، ، ایرانکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ، ایران
استاد گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، ، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




