فهم تجربۀ خرید احساسی کالای بادوام: مطالعۀ پدیدارشناختی در خرید لوازم خانگی جهیزیه
(ندگان)پدیدآور
خلیلی مقدم, مریمسلطانی, مرتضییزدانی, حمید رضاخنیفر, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر سعی در فهم تجربۀ خرید احساسی در کالای بادوام دارد و این امر بین خریداران جهیزیه که خرید احساسی را تجربه کردهاند، بررسی شده است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربیات زیستۀ افراد درگیر در موضوع تحقیق، از روش تحقیق کیفی و از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. بهدلیل نظاممند بودن روش کولایزی برای تحلیل دادهها نیز از این روش استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع با 14 نفر مصاحبههای کامل انجام شد. اعتبار نتایج بهدستآمده با استفاده از درپرانتزگذاریِ دانش قبلی محقق، مراجعۀ مجدد به شرکتکنندگان و جلب توافق ایشان حاصل شد. در انتها چهار دسته تم حاصل شدند که با کنار هم گذاشتن آنها میتوان فرایند «شناخت، احساس، ارزیابی و تصمیمگیری» را مشاهده کرد. یافتههای تحقیق در شناخت و درک بهتر رفتار مصرفکننده و پیشبینی رفتار مربوط به خرید ایشان مؤثر است. بهکارگیری صحیح یافتهها نیز افزایش رضایت مشتری و پیرو آن افزایش فروش را در پی خواهد داشت.
کلید واژگان
بازاریابی احساسیپدیدارشناسی
تجربۀ خرید
خرید احساسی
رفتار مصرفکننده
25. تحلیل رفتار و روانشناسی مصرف کنندگان و فرایند تصمیم گیری خرید
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ، ایرانستادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ، ایران
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




