نوعشناسی رفتار صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران
(ندگان)پدیدآور
اسفیدانی, محمد رحیمحسنقلیپور یاسوری, طهمورثترکستانی, محمد صالحروحانی, امیررضانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تشدید جهانیسازی اقتصادهای جهان در دهههای اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاهها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانیسازی کسبوکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاهها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونههای صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهشهای پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یکسو نگر، کمیگرا و سادهانگارانهاند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکهای، کارآفرینی بینالمللی و ذهنیت جهانی بررسی میکند. بدینمنظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبههای عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران بهعمل آمد. تحلیل دادهها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاهها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکهای، قابلیت یادگیری بینالملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقهبندی میشود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکهسازان تجربهگرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.
تشدید جهانیسازی اقتصادهای جهان در دهههای اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاهها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانیسازی کسبوکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاهها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونههای صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهشهای پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یکسو نگر، کمیگرا و سادهانگارانهاند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکهای، کارآفرینی بینالمللی و ذهنیت جهانی بررسی میکند. بدینمنظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبههای عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران بهعمل آمد. تحلیل دادهها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاهها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکهای، قابلیت یادگیری بینالملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقهبندی میشود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکهسازان تجربهگرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.
کلید واژگان
بنگاهبینالمللی شدن
رفتار صادراتی
صنعت برق
نوعشناسی
10. مدیریت صادرات، واردات و مبادلات و تفاهم نامه های بین المللی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایراناستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت بازرگانی/ دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




