• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تداعیات کهن‌الگویی اشکال هندسی: درس‌هایی برای مدیران بازاریابی

    (ندگان)پدیدآور
    طالب نژاد, عاطفهرنجبریان, بهرامبیدرام, حمیدسماواتیان, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    690.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش به دنبال استخراج تصویر ذهنی مردم ایران (شهر اصفهان به‎عنوان مورد مطالعه) از شخصیت­های کهن­الگویی است. به‎علاوه، بر مبنای نظریۀ نمادگری شکل، اشکال هندسی به‎عنوان یکی از عناصری که ممکن است در انتقال معنای کهن­الگویی به برندها نقش داشته باشند، مطالعه شده­اند. نتایج اجرای مطالعات مقدماتی و مطالعۀ اصلی شامل 77 مصاحبۀ عمیق نیمه­ساختاریافته نشان می­دهد تصویر ذهنی پاسخگویان ایرانی از شخصیت­های کهن‎الگویی با ادبیات موجود در این زمینه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد. همچنین متناسب و نامتناسب­ترین اشکال هندسی با هر کهن­الگو شناسایی شدند. تداعیات کهن­الگویی افراد از اشکال هندسی مبتنی بر برایند معانی ذاتی ناشی از ویژگی­هایی مثل تقارن، زاویه­داری و تعداد اضلاع و نیز، معانی اکتسابی است. علاوه بر این، خلاف پژوهش­های پیشین در خصوص اشکال هندسی، زاویه­دار بودن تنها عامل اثرگذار بر ادراک کهن­الگویی از اشکال نبوده و در مورد همۀ کهن­الگوها نیز عامل مؤثر نیست. نتایج این پژوهش می­تواند در طراحی محصول و لوگوی شرکت و تبلیغات و به‎طور کلی مدیریت معنای برند، بسیار مفید باشد.
    کلید واژگان
    شخصیت برند
    شکل
    کهن‌الگو
    معنای برند
    هویت دیداری
    31. مدیریت نام و نشان (برند) تجاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-01-21
    1396-11-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    استاد مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار گروه آمار، دانشکدۀ علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار گروه روان‎شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2017.223997.2424
    https://jibm.ut.ac.ir/article_64872.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258259

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب