بررسی رقابت و تمرکز در صنعت بیمه و تعیین استراتژیهای رقابتی مناسب
(ندگان)پدیدآور
عباسی, فاطمهنظری, محسننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش در جستوجوی شناسایی ساختار رقابت و تمرکز در صنعت بیمه است تا با استفاده از آنها، راهبرد رقابتی را برای بازار یاد شده پیشنهاد کند. با استفاده از دادههای مالی شرکتهای بیمه طی سالهای 1382 تا 1392، سه شاخص مربوط به رقابت و تمرکز (تمرکز بنگاه عمدۀ CR1، تمرکز چهار بنگاه عمدۀ CR4 و هرفیندال ـ هیرشمن HHI) محاسبه شدند که نشان دادند پس از آغاز خصوصیسازی در صنعت بیمه، از میزان هر سه شاخص کاسته شده و بازار از ساختار انحصاری با یک بنگاه مسلط به ساختار انحصار چندجانبۀ سخت رسیده است. در ادامه، با توجه به دو نقطۀ مرجع استراتژیک (SRP)، «میزان رقابت» و «توجه به بازار فعلی یا جدید»، مشخص شد مرحلۀ عمر صنعت بیمه در «مرحلۀ معرفی» قرار دارد. در انتها راهبردهای رقابتی مرتبط با هرعنصر آمیختۀ بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع، پیشبرد) که متناسب با این مرحله از عمر بازار بودند، معرفی شدن
کلید واژگان
چرخۀ عمرراهبرد رقابتی
شاخص تمرکز K بنگاه CRK
شاخص هرفیندال ـ هیرشمن (HHI)
صنعت بیمۀ ایران
1. تحلیل محیط رقابت و توسعه و حفظ مزیت رقابتی پایدار
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




