تبیین رابطة قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی سازمان
(ندگان)پدیدآور
دهدشتی شاهرخ, زهرهناطق, محمداحسانی, راضیهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل عمدة مدیران کسبوکار، سرمایهگذاری بر توسعۀ قابلیتهای سازمانی است که بر بهبود رقابتپذیری و عملکرد کسبوکار تأثیر عمدهای دارند. قابلیتهای بازاریابی یکی از مهمترین قابلیتهایی شناخته شدهاند که به بازار و مشتریان مرتبط هستند. مدل مفهومی این تحقیق از طریق مطالعات کیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی، توسعه داده شده است تا مدل جامعی را برای قابلیتهای بازاریابی در بازار سازمان به مشتری شکل دهد. این مدل با بازنگری جدیدترین مفاهیم در مرور ادبیات تکمیل شده است. دستاورد این مرحله، شناسایی 14 قابلیت بازاریابی بود که این ترکیب برای قابلیتهای بازاریابی، جدید است. در نهایت، مدل توسعهیافتة جدید در 123 شرکت فعال در بازار بورس بررسی شد. دادهها بر اساس روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند و نرمافزار PLS برای تحلیل دادهها و آزمون مدل بهکار رفت. نتایج نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی کسبوکار وجود دارد و رابطة میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسبوکار تحت تأثیر عوامل محیطی قرار میگیرد.
کلید واژگان
رقابتپذیری کسبوکارعملکرد مالی کسبوکار
قابلیتهای بازاریابی
مطالعات کیفی
03. بازاریابی و مسائل بازار - مدیریت راهبردی و عملیاتی بازاریابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




