نقش توانمندسازی روانشناختی در ارتقای عملکرد فروش فروشندگان شرکتهای پخش (مطالعۀ موردی: شرکت بهپخش)
(ندگان)پدیدآور
عسگری, ناصرنیکوکار, غلامحسیننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در محیطهای بسیار رقابتی شرکتهای پخش، برخورداری از فروشندگان توانمند مزیت رقابتی ارزشمند، ارزشآفرین، تقلیدناپذیر و غیرقابل جایگزینی برای آنها بهشمار میرود. از میان عوامل گوناگون مؤثر بر عملکرد فروش، پژوهش حاضر به بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری توانمندسازی روانشناختی (احساس شایستگی، معناداری شغل، اختیارداشتن، تأثیرگذاری و اعتماد) بر عملکرد فروش فروشندگان میپردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را فروشندگان شعب تهران و شهرستانهای شرکت بهپخش به تعداد 900 نفر تشکیل میدهند که 270 نفر آنها بهصورت تصادفی بهطور نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد است. تحلیل دادهها با کمک آزمونهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون تی با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس. انجام شده است. نتایج نشان میدهد همۀ ابعاد بررسیشده توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد فروشندگان این شرکت تأثیری معنادار و مثبت داشتهاند. همچنین وضعیت موجود توانمندسازی روانشناختی و عملکرد فروش فروشندگان این شرکت مناسب بوده است.
کلید واژگان
: توانمندسازی روانشناختیعملکرد فروش
شرکت پخش
فروشنده
22. مدیریت کارکنان و امور پرسنلی نیروهای فروش و بازاریابی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه شهید ستاری، تهران، ایراندانشیار مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




