سنجش میزان گرایش به بازاریابی داخلی در صنایع خدماتی (مطالعه موردی: صنعت بانکداری ایران)
(ندگان)پدیدآور
راموز, نجمهمشبکی, اصغراحمدی, پرویزخداداد حسینی, سیدحمیدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتها و مؤسسههای خدماتی همواره در تلاش هستند تا کیفیت خدمات ارائهشده خود به مشتریان را بهبود بخشند و از این طریق به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. برای تحقق این امر، اندیشمندان بازاریابی و منابع انسانی بهاتفاق بهکارگیری اصول و ابزارهای بازاریابی داخلی را کارساز میدانند. با وجود آنکه تقریباً سه دهه از معرفی این مفهوم میگذرد، کماکان نحوه سنجش و بهکارگیری آن در عمل با مشکلات ساختاری و مفهومی متعددی دست به گریبان است. در این پژوهش به بررسی نقش و میزان تأثیر جمعآوری انواع اطلاعات بازار داخلی در صنعت بانکداری، تسهیم آن اطلاعات در بین کارکنان و واکنش مدیریت سازمان در قبال این اطلاعات پرداخته میشود. نتایج تحلیل اطلاعات حاصل از توزیع پرسشنامه در میان کارکنان بانکها نشان میدهد، اطلاعات ایجادشده درمورد بازار داخلی- که شامل تهیه اطلاعات بازار داخلی بهصورت غیررسمی، تهیه اطلاعات بازار داخلی بهصورت رسمی و چهرهبه چهره، تهیه اطلاعات بازار داخلی بهصورت رسمی و مکتوب است- و تسهیم این اطلاعات در بین کارکنان و از همه مهمتر، واکنش مدیریت بانک در قبال این اطلاعات، بر میزان گرایش به بازاریابی داخلی در سازمان اثر مستقیم و معناداری دارند.
کلید واژگان
بازار داخلیگرایش به بازاریابی داخلی
صنعت بانکداری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت بازاریابی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ، ایران
دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




