خوشهبندی مشتریان بانک با استفاده از شبکههای عصبی رقابتی
(ندگان)پدیدآور
مروتی شریف آبادی, علینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بخشبندی مشتریان، فرصتی برای توجه به نیازهایی است که در پرتو بازاریابی انبوه مجالی برای ابرازشان نبوده است. هدف اولیهی بخشبندی یافتن و حفظ مشتریانی است که قصد ارائهی خدمت به آنها را داریم. در این پژوهش خوشهبندی مشتریان بانک با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی رقابتی و روشهای آماری سنتی با یکدیگر مقایسه شدهاند. برای خوشهبندی مشتریان، 7 مشخصهی کلیدی 600 مشتری از مشتریان یک بانک استخراج شده است. با استفاده از یک شبکهی عصبی رقابتی و همچنین روش آماری وارد خوشهبندی مشتریان انجام گرفته و نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل تمایزات و شاخصهای MAPE و RMSE با یکدیگر مقایسه شده است. مقایسهی خوشهبندیهای انجام شده، برتری قابل توجه شبکهی عصبی رقابتی بر روش آماری وارد را نشان میدهد. خوشهبندی با استفاده از شبکههای عصبی رقابتی نقطهی قوت و نوآوری این مقاله است. به خصوص که رفع نرون مرده در شبکههای عصبی رقابتی مورد تأکید قرار گرفته است. این مهم با استفاده از ترم بایاس در شبکهی عصبی رقابتی، قابل دستیابی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است.
کلید واژگان
خوشهبندی مشتریانشبکهی همینگ
نرون مرده
روش وارد
تحلیل تمایزات
35. کاربرد تکنیک های تحلیلی، مدلسازی و شبیه سازی فعالیت های بازارابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدشاپا
2008-59072423-5091




