بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعۀ موردی: شرکتهای زیر مجموعۀ وزارت نفت)
(ندگان)پدیدآور
علیزاده ثانی, محسننجات, سهیلنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یافتن نیروی کار زبده و ماهر در محیط پویای امروز امری حیاتی بهشمار میرود و رقابت برای جذبکارکنان بااستعداد بهاندازة رقابت برای مشتری شدت یافته است. تحقیق حاضر تأثیر جذابیت برند کارفرما را بر تمایل به استخدام نخبگان بهعنوان کارکنان بالقوه بررسی میکند. جامعة آماری این تحقیق دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی در رشتههای فنی و مهندسی سه دانشگاه فنی برتر در ایران (تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر) بود که پس از نمونهگیری تصادفی طبقهای، اطلاعات 267 نفر از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS2 تجزیه و تحلیل شد. با توجه به نتایج آزمون مدل مفهومی تحقیق، متغیر جذابیت برند کارفرما از طریق رابطة مستقیم (175/0) و نقش میانجی متغیر شهرت سازمان (229/0)، درکل توانست 4/40 درصد از تغییرات تمایل به استخدام نخبگان را تبیین کند. همچنین، یافتههای بررسی شکاف وضع موجود و مطلوب از دیدگاه نخبگان نشان میدهد شرکتهای زیرمجموعة وزارت نفت با برنامهریزی و معرفی مناسبتر بهترتیب اولویت در ارزشهای نوآوری، توسعه، اجتماعی، بهکارگیری و اقتصادی، بهعنوان کارفرما میتوانند تصویر جذابتری نسبت به سایر سازمانها ارائه دهند.
کلید واژگان
برند کارفرماجذابیت برند کارفرما
شهرت سازمان
نخبگان
نفت
31. مدیریت نام و نشان (برند) تجاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار منابع انسانی گروه مدیریت دانشکدة علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




