بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعة موردی: شرکت فولاد مبارکة اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
عاطفت دوست, علیرضاخائف الهی, احمدعلیفانی, علی اصغردانایی فرد, حسننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر به بررسی نقش و سازوکار تأثیرگذاری متغیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی میپردازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدلی از عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیر مستقل بازاریابی داخلی و متغیرهای میانجی کارآفرینی سازمانی و تعهد سازمانی است، به نحوی که بتوان سهم بیشتری از تغییرات عملکرد سازمان را تبیین کرد. پرسشنامة پژوهش از پرسشنامههای استاندارد موجود استخراج شده، اما برای اثبات روایی آن، علاوه بر نظر خبرگان، از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده شده است. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از پرسنل شرکت فولاد مبارکة اصفهان بودند که 372 نفر از آنان پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان است؛ تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی، به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمان بیشتر از سهم تعهد سازمانی است.
کلید واژگان
بازاریابی داخلیتعهد سازمانی
عملکرد سازمان
کارآفرینی سازمانی
04. بازاریابی و مسائل بازار - مباحث نوین بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستادیار دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091