نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکرامتی, یونسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:14:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:14:01Z
dc.date.available1399-07-09T04:14:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:14:01Z
dc.date.issued2008-05-21en_US
dc.date.issued1387-03-01fa_IR
dc.identifier.citationکرامتی, یونس. (1387). جایگاه ابوحاتم اَسفِزاری و ابن‌خَمّار در سنت آثار عُلوی دوره اسلامی. تاریخ علم, 6(1)fa_IR
dc.identifier.issn1735-0573
dc.identifier.issn2717-1965
dc.identifier.urihttps://jihs.ut.ac.ir/article_20479.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/257321
dc.description.abstractرساله آثار علوی ابوحاتم اسفزاری (د. ح. 506-513 ق دربردارند? برخی از دیدگاه‌های ارسطو (384-322 ق.م) است که در روایت عربی آثار علوی وی دیده نمی‌شود؛ زیرا ابن‌بطریق، پدیدآورنده روایت عربی این اثر، برخی جاهای کتاب را ترجمه نکرده و در ترجمه برخی جاهای دیگر نیز خطاهایی شگرف مرتکب شده است. اسفزاری همچنین به نکاتی اشاره می‌کند که در هیچ یک از دو روایت یونانی و عربی نیامده است. از این رو به نظر می‌رسد وی افزون بر بهره‌گیری از این ترجمه مخدوش، به منابع دیگری که به نحوی با روایت اصلی کتاب ارسطو مرتبط بوده‌اند، دسترسی داشته است. احتمالاً یکی از این منابع، رساله الآثار المخیّلة فی الجوّ الحادثة عن البخار المائی ابن‌خمّار (زاده 331ق) بوده است. آثاری که بعدها دانشمندان ایرانی در این باره نوشتند، به نحوی چشمگیر از آثار علوی اسفزاری تأثیر پذیرفته است.fa_IR
dc.format.extent147
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofتاریخ علمfa_IR
dc.relation.ispartofJournal for the History of Scienceen_US
dc.subjectابن‌خمّارfa_IR
dc.subjectآثار علویfa_IR
dc.subjectاسفزاریfa_IR
dc.subjectعلوم اسلامیfa_IR
dc.titleجایگاه ابوحاتم اَسفِزاری و ابن‌خَمّار در سنت آثار عُلوی دوره اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد