دوره 11, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • افزوده‌های کمال‌الدین فارسی بر مقالۀ سیزدهم از تحریر اصول طوسی 

    عبدالجواد, محمد مهدی (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-09-23)
    این مقاله به بررسی یکی از آثار ناشناختۀ کمال‌الدین فارسی (درگذشته در 718ق) و افزوده‌های او به برخی از مطالب مقالۀ سیزدهم از تحریر اصول و به طور ویژه به مسألۀ رسم یک چندضلعی نیمه منتظم محاط در کره با استفاده از ...

  • جایگاه ساز عود و انواع مختلف آن در تاریخ موسیقی ایرانِ پس از اسلام 

    ذاکر جعفری, نرگس (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-09-23)
    یکی از مباحث تاریخ موسیقی ایران در دورۀ اسلامی، جایگاه و اهمیت ساز عود است. این ساز با عنوان «بربت» در دورۀ ساسانی شکوفا شد و پس از اسلام با عنوان «عود» در سرزمین‌های مختلف اسلامی اشاعه یافت و در موسیقی ایران نیز تا اواخر ...

  • نگاهی به محتویات و منابع و مآخذ دست‌نویس 3447 کتابخانۀ ملی تبریز 

    کرامتی, یونس (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-09-23)
    دست‌نویس شمارۀ 3447 کتابخانۀ ملی تبریز، دربردارندۀ اثری فارسی در حساب، هندسه، جبر و نیز مطالبی پراکنده در هیئت و ابعاد و اجرام است که نگارش آن در 670 قمری به پایان رسیده، اما نام نویسنده و عنوان کتاب معلوم نیست. این نگارندۀ ...

  • نسبت‌های تکرارشونده در هندسه برخالی(فراکتالی) گنبدهای اُرچین 

    مشایخی, محمد؛ تهرانی, فرهاد (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-09-23)
    در طبقه‌بندی گنبدهای سنتی، گنبد به دودسته گنبدهای رُک (مخروطی) و گنبدهای نار (شبه نیم‌کره) تقسیم می‌شود. گنبدهای اُرچین گونه‌ای از گنبدهای رُک هستند که در منطقۀ میانرودان (بین‎النهرین) و جنوب غربی ایران درگذشته رواج ...

  • گستره و تنوع آثار هیئت در تمدن اسلامی 

    گمینی, امیرمحمد (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-09-23)
    ستاره‌شناسی یونانی از طریق کتاب مجسطی بطلمیوس به زبان عربی وارد شد و توانست منشأ آثار گوناگون علمی در عالم اسلام شود. هیئت که نمایندۀ وجه کیهان‌شناسانۀ نجوم در تمدن اسلامی است، آهسته آهسته از دیگر رشته‌های نجوم ...

  • ابن هیثم، کمال‌الدین فارسی و مسألۀ حرکت موجی نور 

    پازری, سهیلا (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-09-23)
    ابن هیثم در کتاب المناظر ضمن بیان علت بازتاب نور از سطح اجسام صیقلی، این نکته را ذکر می‌کند که دفع یا رانده شدن نور از سطوح تنها به دلیل صیقلی بودن آنهاست و ربطی به سختی اجسام ندارد، به این دلیل که بازتاب نور از ...