دوره 9, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • بررسی دلایل مرکزیت و سکون زمین در آثار هیئت دورۀ اسلامی 

    گمینی, امیرمحمد (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-08-22)
    دلایل مرکزیت و سکون زمین را، در میان آثار نجومی دورۀ اسلامی، باید در کتب هیئت یافت. زیرا در این آثار، به کیهان‌شناسی ریاضی بر اساس هیئتِ مجسم افلاک و موقعیت زمین در میان آنها پرداخته شده است. این دلایل که در کتاب مجسطی ...

  • ضمیمۀ قطب‌الدین شیرازی به ترجمۀ فارسی خود از مقالۀ اول اصول اقلیدس: متن، محتوا، تأثیر 

    دِیونگ, گرگ (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-08-22)
    بخش نخست مقاله به ترجمۀ فارسی قطب‌الدین شیرازی از تحریر اصول اقلیدس، نوشتۀ نصیرالدین طوسی اختصاص دارد و در آن به ضمیمه‌ای که شیرازی به متن افزوده توجه بیشتری شده است. ترجمۀ شیرازی به عنوان بخشی از اثر بزرگ ...

  • توصیف قطب‌الدین شیرازی در منابع تاریخی متقدم 

    نیازی, کاوه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-08-22)
    قطب‌الدین شیرازی (634-710ق) که زندگی علمی خود را به عنوان یک پزشک جوان آغاز کرد، ناگزیر شد در جستجوی دانش سفرهای دورودرازی بکند. وی که مقامش در علم شناخته شده و از ستایش و حمایت شخصیت‌های بزرگ زمان خود برخوردار بود، حتی ...

  • مقدمه و مؤخرۀ نهایة الإدارک شیرازی 

    رجب, جمیل (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-08-22)
    قطب‌الدین شیرازی (634-710ق) چهار کتاب مهم در نجوم نوشته است: نهایة الإدراک فی درایة الأفلاک، به عربی، که نخستین تحریر آن در اواسط شعبان 680ق به پایان رسیده است؛ اختیارات مظفری، به فارسی، که به مظفرالدین ...

  • نگاهی به ترجمۀ فارسی قطب‌الدین شیرازی از اصول اقلیدس 

    دوست قرین, فاطمه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-08-22)
    کتاب اصول اقلیدس، که گاهی آن را به نام مؤلفش «کتاب اقلیدس» نیز می‌نامند و در تألیفات ریاضی دورۀ اسلامی آن را به علت شهرت فراوانش کتاب اصول نیز خوانده‌اند، از منابع مهم ریاضیات دورۀ اسلامی بوده است. در این ...

  • حرکت از نگاه ابن سینا و ابوالبرکات بغدادی 

    عمادی, عبدالرسول؛ رحیمی شعرباف, غلامحسین (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-08-22)
    هرچند ابوالبرکات مکان و زمان را شروط مقدم بر حرکت و زمان را نه مقدار حرکت که مقدار وجود می‌داند، با این حال معتقد است که می‌توان حرکت را بر حسب مفهومی شهودی از زمان، که غیر از مفهوم نظری زمان است، تعریف کرد و به این وسیله ...