• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم کشاورزی ایران
    • دوره 2, شماره 0
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم کشاورزی ایران
    • دوره 2, شماره 0
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آنالیز فاکتوری سازه های تاثیر گزار بر آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی از دیدگاه هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, ایرج ملکجوادزاداسدی, علیسعدی, حشمت الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    708.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در مورد نحوه گزینش دانشجو برای کارشناسی (آزمون سراسری) تحقیقات مختلفی صورت گرفته که غالباً دال بر این هستند که گزینش دانشجو در کشور نیازمند تغییر و تحول است (مجتهدی 1372). اما متاسفانه پیش از این تحقیقی در خصوص نحوه و زوال گزینش دانشجوی کارشناسی ارشد در ایران و یا سایر کشورهای جهان صورت نگرفته است. معذالک، دست کم شیوه نامه های هر دانشگاه خارجی می تواند مشخص کننده این امر در دانشگاه مربوطه باشد. این تحقیق در پی بررسی نظرات اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در مورد نحوه و روال گزینش دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی و با هدف دست یابی با عمده ترین سازه های مورد توافق آنان در این خصوص بود تا با استفاده از آن بتوان راه کارهایی مناسب تر برای گزینش داوطلبان ارائه کرد. جامعه آماری آن نیز 131 نفر اعضای هیات علمی مزبور می باشند. از بین این اعضاء قریب 23 نفر بازنشسته، مامور به تحصیل، اعزام به خارج و یا در ماموریت فرصت مطالعاتی و در نتیجه خارج از دسترس بودند. لذا فقط 108 نفر تمام شماری شدند و پرسشنامه تحقیق برای آنان ارسال گردید. از این تعداد 92 نفر (18/85 درصد) به پرسشنامه مزبور پاسخ دادند. یک پرسشنامه فاقد ارزش بررسی و مابقی در پرونده اطلاعاتی درج و اطلاعات واصله داده پردازی شدند. پرسشنامه تحقیق حاوی 74 پرسش در چهار قسمت بود. برای داده پردازی از نرم افزار SPSSWin7 استفاده شد. روشهای آماری به کار رفته شامل آمار توصیفی برای معرفی جامعه آماری و تعریف موقعیت رتبه ای سازه های 57 گانه تحقیق بود. در قسمت دوم تحقیق یعنی بخش تحلیلی که مربوط به سنجش تشابه پاسخهای واصله از گروه های مختلف پاسخگویان (بر حسب ویژگی های)و به عبارت بهتر تفاهم سنجی بین آنان بود از آماره من ویتنی و تجزیه واریانس یکطرفه ناپارامتری (کروسکال والیس) به ترتیب برای مقایسه نظرات دو و یا چند گروه از پاسخگویان هیات علمی استفاده شد. در عین حال در قالب Data Reduction در مرحله تحلیل کیفی (Qualitative Analysis) از تحلیل عاملی (Factor Analysis) برای کاهش سازه ها و ترکیب بندی آنها استفاده شد. قابل ذکر است که ضریب آلفا کرونباخ (Reliability Coeficient) برای پرسشنامه در بخش نخست 87/0 و برای مابقی پرسشنامه (سازه ها) برابر 89/0 بود. در مجموع 46 سازه از 57 سازه مورد تفاهم و توافق کلی پاسخگویان بود که از این تعداد 22 سازه باید در آزمون مطرح و 25 سازه نباید در آن مطرح شوند. متغییرها و ویژگی های شخصی پاسخگویان موجب اختلاف نظر آنان در 11 سازه بود. تحلیل عاملی با بهره گیری از چرخش عاملی به روش واریماکس 8 عامل را مشخص نمود که در مجموع 19 سازه از 22 سازه ای که باید در آزمون مد نظر قرار گیرند در ساخت این 8 عامل نقش داشتند. این تعداد عامل رویهم 1/68 درصد از واریانس گزینش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را تعیین می کند.
    کلید واژگان
    دانشجویان کارشناسی ارشد
    گزینش دانشجو
    مدیریت آموزش عالی و آزمون ورودی کارشناسی ارشد

    شماره نشریه
    0
    تاریخ نشر
    1999-04-21
    1378-02-01
    ناشر
    پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران

    URI
    https://jijas.ut.ac.ir/article_17175.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/256532

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب