طراحی یک مدل بومیشده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)
(ندگان)پدیدآور
کارگر, هاشمقدمی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی یک مدل بومی شده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران با مطالعه موردی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است تا بتوان با این مدل نیازها و تغییرات را پیش بینی کرد. در این پژوهش ابعاد اصلی استراتژی شامل 3 بعد (محتوایی، مفهومی و فرایندی) و نوآوری سازمانی شامل 7 مؤلفه میباشد. پژوهش حاضر از نظر روش، آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی)؛ از نظر نوع کاربردی، از نظر زمانی مقطعی و از نظر نحوه اجرا کتابخانهای و پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه (مدیران کل، معاونین مدیر کل و مدیر کل) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تعداد 570 نفر میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 230 نفر جهت جمع آوری داده ها انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته کیفی و در نهایت توزیع پرسشنامه در بین جامعه آماری استفاده شده است. دادهها با استفاده از نرمافزارهای لیزرل، پی ال اس و اس پی اس اس[i]و به روش تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین ابعاد اصلی استراتژی و مؤلفههای منابع جدید ارزش، مدلهای نوین کسب و کار، مشتریان توانمند و دانشگر، همافزایی زنجیره عرضه و تقاضا وساختارهای متکی بر شبکههای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، ولی مؤلفههای یکپارچگی انسان فکری و مجازی و مالکیت نوین سرمایه به دلیل نبود زیرساختهای مناسب ساختاری و انسانی در سازمان ثبت مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت مدل بومی شده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران طراحی شد.
[i] SPSS, PLS, LISREL
کلید واژگان
ابعاد اصلی استراتژیاقتصاد نوآوری
استراتژی های نوآوری
سازمان ثبت اسناد و املاک
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
انجمن مهندسی مالی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول)




