نقش واسط مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در رابطه بین مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در امور مالی و توانمندی کارکنان مالی مبتنی بر نظریه اصلاح شده بلوم
(ندگان)پدیدآور
ابوالحسنی کومله, سیده زهراشاهورانی, احمدرهنمای رودپشتی, فریدونحسین زاده لطفی, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، اهمیت نقش میانجی مهارتهای تفکر سطح بالای ریاضی در مالی در رابطهی بین مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در مالی و توانمندی کارکنان مالی، از دیدگاه کارکنان شاغل در بانکهای ایران بررسی شد. پس از مروری بر نقش مهارت تفکر ریاضی در امور مالی از دیدگاه صاحبنظران، نگرش کارکنان مرتبط مالی از طریق یک پرسشنامهی محقق ساخته، بررسی شد. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی میباشد. بهمنظور تحلیل آماری دادهها و آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد از دیدگاه شرکتکنندگان، مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در امور مالی بهصورت مستقیم، اثر مثبت و بدون معنی و بهصورت غیرمستقیم، اثر مثبت و معنیداری بر توانمندی کارکنان مالی در صنعت بانکداری دارد، درحالیکه مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در امور مالی تأثیر مستقیم و معنیداری بر توانمندی آنان دارد. نیز تأثیر کلی مهارت تفکر سطح پایین ریاضی، بهواسطه مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در امور مالی، بهشدت افزایش یافت. یافتههای این پژوهش نشان داد کارکنان معتقدند مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در امور مالی نسبت به مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در امور مالی، تأثیرگذارتر است. در انتها، پیشنهادهای آموزشی به مسئولین آموزش عالی و دستاندرکاران صنعت بانکداری ارائه شد.
کلید واژگان
مهارت تفکر سطح بالای ریاضیریاضیات محیط کار
بانکداری
توانمندی کارکنان مالی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
انجمن مهندسی مالی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
گروه مالی و حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران




