پویاسازی خوشه بندی مشتریان با استفاده از روش DEA-DA در بستر شبکه عصبی مصنوعی SOM
(ندگان)پدیدآور
بنیادی نائینی, علییوسفی, سعیدفائضی راد, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدهامروزه ارزیابی مشتریان برای ارائه خدمات مناسب یکی از مهم ترین چالش های مدیران و تصمیم گیرنددگان درسازمانهای مختلف است. در سازمانهای مختلف گاه با توجه به حجم سنگین تقاضای مشتریان پاسخ گدویی بدهنیازهای تمامی آنان امکان پذیر نیست و از سدوی دیگدر ایدن مشدتریان بده عندوان سدرمایه هدای سدازمان ها قلمددادمی شوند. این موضوع هدفمند نمودن مطالعده بدر روی گدرو ه هدای مختلدف مشدتریان در بازارهدای رقدابتی را بدااهمیت کرده است. یکی از شیوه های کارآمد برای مطالعه مشتریان و ارائه خدمات بهینده بده آندان، گدروه بنددیبازار و خوشه بندی مشتریان در آن است. در این پژوهش به منظور هدفمند نمدودن ارائده خددمات بده مشدتریان،ابتدا به کمک تکنیک شبکه عصبی SOM مشتریان در خوشه هایی متناسب دسته بندی می شوند تا بتدوان بدرایهر مشتری با توجه به خوشه آن به ارائه خدمات مناسب پرداخت. سپس بدا مددل ارائده داده شدده در ایدن مقالدهمی توان عضویت مشتری جدید در خوشه متناسب را با استفاده از تکنیدک DEA-DA پدیش بیندی کدرد. ایدنمدل، فرآیند خوشه بندی پویا را برای سازمان رقم می زند تا به وسیله آن در هر لحظده بتدوان مشدتریان جدیدد راارزیابی نموده و خوشه متناسب آنها را با دقت مناسبی تعیین کرد.
کلید واژگان
خوشه بندیصفحه متمایز کننده DA
تحلیل پوششی داده ها DEA
شبکه های عصبی مصنوعی
نگاشت خودسازمان ده SOM
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایرانکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2251-80292476-602X




