تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر ادراک از کلاس و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
موسوی پور, خدیجهباقرپور, معصومهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر ادراک از کلاس و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود که در گروه آزمایش رویکرد سنجش برای یادگیری توسط معلم اجرا شد و در گروه کنترل سنجشی صورت نگرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشآموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر میباشند به منظور برآورد حجم نمونه 50 نفر از دانشآموزان در سال تحصیلی 99-1398 از طریق نمونه گیری در دسترس از مدارس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل(25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی وانگ (2011)، ادراک از کلاس درس جنتری گابل و ریزا (2002) و ابزار مداخله نیز شامل 12 جلسه90 دقیقهای رویکرد سنجش برای یادگیری است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها نشان داد: رویکرد سنجش برای یادگیری بر مؤلفههای ادارک از کلاس درس(میزان علاقه، رفتارهای چالشی، احساس لذت، حق انتخاب) در دانشآموزان دختر تأثیر مثبت و معناداری داشت و همچنین رویکردسنجش برای یادگیری بر مؤلفههای اشتیاق تحصیلی(اشتیاق انگیزشی، شناختی و رفتاری) در دانشآموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر تأثیر مثبت و معناداری داشت
کلید واژگان
سنجش برای یادگیریادراک از کلاس
اشتیاق تحصیلی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناسارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایرانگروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز ، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




