نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالح اردستانی, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorخرمائی, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:06:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:06:33Z
dc.date.available1399-07-09T04:06:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:06:33Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-21en_US
dc.date.submitted1398-09-30fa_IR
dc.identifier.citationصالح اردستانی, سمیرا, خرمائی, فرهاد. (1399). رابطه بین ادراک از محیط کلاس و تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای ادراک خود. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 13(49), 109-125. doi: 10.30495/jinev.2020.673921fa_IR
dc.identifier.issn2345-6299
dc.identifier.issn2476-5627
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.673921
dc.identifier.urihttp://jinev.iaut.ac.ir/article_673921.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254685
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گری ادراک خود (ادراک کنترل و همانندسازی با مدرسه) در رابطه بین ادراک از محیط کلاس و تحصیل‌گریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسه‌گریزی) دانش‌آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان کلاس دهم شهر تهران است. مشارکت‌کنندگان شامل 661 دانش‌آموز کلاس دهم دبیرستان‌ها و هنرستان‌های شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه ادراک از محیط کلاس (فراسر و همکاران، 1996) مقیاس ادراک خود (فال و روبرتز، 2012) و مقیاس تحصیل‌گریزی (خرمایی، 1393) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرم افزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد ادراک از محیط کلاس بر ادراک خود (همانندسازی با مدرسه و ادراک کنترل) دانش‌آموزان به صورت مثبت و معنی‌دار اثرگذار است و بر تحصیل‌گریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسه‌گریزی) نیز به صورت منفی و معنی‌دار اثر دارد. ادراک از محیط کلاس همچنین با واسطه‌گری همانندسازی با مدرسه و ادراک کنترل توانست به طور غیرمستقیم تحصیل‌گریزی را پیش‌بینی کند. همچنین نتایج نشان داد افزایش ادراک از محیط کلاس در دانش‌آموزان از طریق همانندسازی با مدرسه و ادراک کنترل، موجبات کاهش تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین طراحی فضاهای آموزشی مناسب و تعلیم کادر آموزشی در جهت رشد ادارک خود دانش‌آموزان به منظور پیشگیری از پیامدهای منفی تحصیلی امری ضروری به نظر می‌رسد.fa_IR
dc.format.extent646
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.publisherTbriz Branch, Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofنشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)fa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Instruction and Evaluationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.673921
dc.subjectادراک کلاسfa_IR
dc.subjectادراک خودfa_IR
dc.subjectمدرسه‌گریزیfa_IR
dc.subjectهمانندسازی با مدرسهfa_IR
dc.titleرابطه بین ادراک از محیط کلاس و تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای ادراک خودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگادانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز،فارس، ه شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue49
dc.citation.spage109
dc.citation.epage125


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد