رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز
(ندگان)پدیدآور
حسینزاده نباتی, مریممحمودی, فیروزادیب, یوسفنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه دانشآموزان متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 98-97 بود. برای تحقق این هدف از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. از بین 15386 نفر جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه در سال تحصیلی 98-97 بودند. تعداد 415 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی از هر سه پایه (هفتم، هشتم، نهم) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نگرش به فناوری(لی آ و کوآ، 2014) و پرسشنامه محقق ساخته نگرش به درس کار و فناوری استفاده شد. برای تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) نرمافزار Smart PLS3.2.8 استفاده شد. یافتهها نشان داد نگرش به درس کار و فناوری (44/0 خودکارآمدی فناوری، 56/0 ارزش یادگیری فناوری، 56/0 راهبردهای یادگیری فناوری، 63/0 جهتگیری هدف فناوری، 64/0 محرک محیطی فناوری، 54/0 ایجاد خودتنظیمی، 68/0 پیادهسازی خودتنظیمی) را در نگرش فناورانه دانشآموزان تبیین می کند. اهمیت بالای نگرش مثبت به درس کار و فناوری در داشتن رابطه مثبت با مؤلفههای ارزشمند (خودکارآمدی، ارزش یادگیری، راهبردهای یادگیری، جهتگیری هدف، محرک محیطی، ایجاد و پیادهسازی خودتنظیمی) یادگیری فناوری میباشد. با توجه به این روابط، پیشنهاد میشود برنامه درسی کار و فناوری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و اهداف و محتوا و راهبردهای یاددهی-یادگیری آن به طور کاربردی و عملی تهیه و اجرا شود.
کلید واژگان
خودتنظیمی یادگیری فناوریکار و فناوری
یادگیری فناوری
نگرش به فناوری
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایرانeducation department, University of Tabriz, Tabriz, East Azarbayjan
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2345-62992476-5627
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طراحی مدل پیشنهادی فن بازار در سطح ملی در ایران
خداداد حسینی, سید حمید؛ سهرابی, روح ا... (پژوهشکده توسعه تکنولوژی, 2007-06-22)شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. در مناطق مختلف جهان، روش های گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بکار ...
-
فن بازار، حلقه مفقوده نظام مدیریت و مبادلات تکنولوژی: طراحی و تبیین الگوی جامع در سطح ملی
خداداد حسینی, سید حمید؛ سهرابی, روح االله (2009-08-23)امروزه فنّاوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعة اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح است. در مناطق مختلف جهان، روشهای گوناگونی برای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بهکار میرود. ایجاد ...
-
بررسی کتاب رابطۀ دین و فناوری و نقد روایت آن از پروژۀ فناوری اسلامی
مختاری, محمود (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)این مقاله به معرفی و بررسی انتقادی کتاب رابطۀ دین و فناوری نوشتۀ آقای دکتر حسین مطیع (استادیار محترم دانشگاه صنعتی اصفهان) میپردازد. تلاش اصلی کتاب، چنانکه خود مؤلف نیز تصریح میکند، بررسی تعامل فناوری و دین در متن جهانبینی ...




