پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرمایههای روانشناختی و اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
صادقی, درناامین فلاح, زهرامؤمنی, حسننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از عمدهترین چالشهای آموزشی در محیط کلاس، درس و مدرسه بیرمقی، کم میلی و کاهلی دانشآموزان به امورات تحصیلی است که عموماً ناراحتی و ابراز نارضایتی دست اندرکاران تعلیم و تربیت را به همراه دارد. از اینرو، هدف اصلی مقاله حاضر پرداختن به درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرمایههای اجتماعی و روانشناختی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسط اول و دوم شهرستان دهلران در سال تحصیلی 1398-1397 با حجم نمونه 321 نفر و با روش نمونهگیری خوشهای است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد درگیری تحصیلی ریو(2013)، سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی است و اعتبار و پایایی آن از طریق دیدگاههای اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و میزان پایایی(آلفای کرونباخ) نیز 86/0 حاصل شد. یافتهها نشان دادند میانگین هر سه متغیر درگیری تحصیلی، سرمایههای اجتماعی و روانشناختی در وضعیت متوسط بودند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد سرمایههای اجتماعی(54/0=r و 000/0p≤) و روانشناختی(62/0=r و 000/0 p≤) با درگیری تحصیلی دارای رابطه مستقیم و معناداری هستند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان دادند که سرمایه روانشناختی و اجتماعی توانستند با ضریب بتای 40/0 و 34/0 به ترتیب متغیر درگیری تحصیلی را پیشبینی نمایند. مضافاً هر دو متغیر توانستند به میزان 43/0 تغییرات واریانس متغیر ملاک را پیشبینی کنند. بر اساس نتایج حاصل شده میتوان گفت سرمایههای دوگانه مذکور قادر به اثرگذاری بر درگیری تحصیلی دانشآموزان هستند و از اینرو باید به تقویت این دو در نظام آموزش و پرورش توجه ویژه شود.
کلید واژگان
سرمایه روانشناختیسرمایه اجتماعی
درگیری تحصیلی
دانشآموزان
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، یزدکارشناس ارشد روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، تهران
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
شاپا
2345-62992476-5627




