تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم
(ندگان)پدیدآور
آزاد عبدالهپور, محمدشکری, امیدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم (QTI؛ لارداسمی و کنی، 2001) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به نسخة کوتاه پرسشنامة تعامل معلم پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة تعامل معلم بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار هشتعاملی پرسشنامة تعامل معلم مشتمل بر رهبری، رفتار کمک کننده/دوستانه، درک کردن، مسئولیتپذیری/آزادی فراگیر، نامطمئن بودن، ناراضی بودن، تنبیه کردن و سختگیر بودن با دادهها برازش قابل قبولی داشت. ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانة پرسشنامة تعامل معلم بین 55/0 تا 70/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که پرسشنامة تعامل معلم برای سنجش مدل رفتار رابطة بینفردی در نمونة معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.
کلید واژگان
تحلیل عاملی تأییدیروایی عاملی
پرسشنامة تعامل معلم
همسانی درونی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایراناستادیار دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2345-62992476-5627




