بررسی رابطه بین مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر با اضطراب به مدرسه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه2 شهرستان ارومیه
(ندگان)پدیدآور
خادمی, علیعلیاکبری, میناسلمانپور, حمزهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر با اضطراب مدرسه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 2 ارومیه بودند. نمونه پژوهش شامل 358 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش به مادر هودسون (1992)، اضطراب مدرسه فیلیپس (1978) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین(1970) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 76/0، 78/0 و81/0 گزارش شده است. سپس جهت تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتههای تحلیلی پژوهش نشان داد که بین مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر با اضطراب مدرسه دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. 54/0 از تغییرات اضطراب مدرسه دانشآموزان به وسیله 2 متغیر مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر قابل تبیین است. بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر اضطراب مدرسه تفاوت معنی دار وجود دارد.
کلید واژگان
مقبولیت اجتماعینگرش به مادر
اضطراب مدرسه
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایراندانش آموخته کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
مربی گروه علوم تربیتی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




