اثربخشی درمان فراشناختی (MCT) در تغییر سطح باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشآموزان دختر افسرده
(ندگان)پدیدآور
غلامرضایی, سیمینیوسفوند, مهدیغضنفری, فیروزهفرخ زادیان, علیاصغرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان فراشناختی (MCT) در تغییر سطح باورهای فراشناختی منفی و مثبت و نگرانی از تصویر بدنی (BICI) دانشآموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صورت شبهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای افسردگی شهر خرمآباد انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (درمان فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 2 ساعته تحت درمان فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تصویر بدنی (BII) فیشر (1979)، پرسشنامه افسردگی بک (1988) و مقیاس باورهای فراشناختی ولز وکاترایت – هاتن (۲۰۰۴) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار (SPSS.21) انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. یافتهها حاکی از آن بود که درمان فراشناختی در کاهش نگرانی از تصویر بدنی (BICI) و باورهای فراشناختی منفی و همچنین افزایش باورهای فراشناختی مثبت، اثربخش است.
کلید واژگان
باورهای فراشناختی مثبتباورهای فراشناختی منفی
درمان فراشناختی
نگرانی از تصویر بدنی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه لرستاندانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
دانشیار گروه روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه لرستان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوارسگان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان، ایران
شاپا
2345-62992476-5627
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
نقش دانشفراشناختی، حالت فراشناختی و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی
سالاری فر, محمدحسین؛ صالحی, منصور؛ مزدی, مرضیه (دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili, 2022-01-21)هدف : پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش دانش، حالت و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی دانشآموزان انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان سرایان است. ...
-
مقایسهی اثربخشی مداخلههای فراشناختی و شناختی- رفتاری بر كاهش علایم اختلال اضطراب فراگیر و باورهای فراشناختی
فریبا منظمی تبار؛ رضا باقریان سرارودی؛ محسن احمدی طهور سلطانی؛ مهدی ربیعی (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2013-06-26)
-
اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب و مؤلفههای فراشناختی مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر
شفیعیسنگآتش, سمیه؛ رفیعینیا, پروین؛ نجفی, محمود (دانشگاه سمنانSemnan University, 2012-12-21)مقدمه: مدل فراشناختی در اختلال اضطراب فراگیر، با فرآیند شناختی مرتبط با نگرانی آسیبشناختی خصوصاً نقش باورهای مثبت و منفی دربارهی نگرانی مطرح شد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب و مؤلفههای ...




