• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تدریس مهارت‌های تفکر انتقادی بر انگیزه زبان‌آموزان سطح پبشرفته ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    رجعتی, پروانهحدیدی‌تمجید, نسرینآهنگری, سعیده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    256.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تفکر انتقادی، به عنوان یکی از بهترین مهارت‌هایی که معلمان از آن بهره می‌جویند فواید زیادی برای زبان‌آموزان در افزایش انگیزه‌ی آنها می‌تواند داشته باشد. در این تحقیق سعی شده است که تأثیر تدریس مهارت‌های تفکر انتقادی بر انگیزه زبان آموزان سطح پیشرفته ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. این تحقیق در مرکز آموزش زبان سیمین در تبریز انجام شده بود. از میان 60 نفر زبان‌آموز ابتدایی، 42 نفر براساس نتایج تست مهارتی تافل انتخاب شده بودند. سپس، زبان‌آموزان انتخاب شده به طور تصادفی به یک گروه تجربی و یک گروه کنترل و هر گروه به 21 زبان‌آموز تقسیم شدند. یک پرسشنامه انگیزه، برگرفته از سلیمی(2000)، شامل 36 آیتم در مقیاس لیکرت 5 گزینه‌ای در ابتدای این تحقیق به دانش‌آموزان در هر دو گروه تجربی و کنترل به منظور ارزیابی انگیزه دانش‌آموزان داه شد. متعاقباً، پرسشنامه ارزیابی تفکر انتقادی “Watson and Glaser"(1980) شامل 80 آیتم در 5 زیر مجموعه، نشان دهنده زیرمجموعه مهارت‌های تفکر انتقادی، به 21 دانش‌آموز در گروه تجربی داده شد. زیر مجموعه مهارت‌های تفکر انتقادی شامل مهارت‌هایی همچون استنتاج، شناسایی فرضیه‌ها، استنباط، تفسیر، و ارزیابی استدلال‌ها بود. آموزش تفکر انتقادی به مدت 10 جلسه دوبار در هفته برای دانش‌آموزان پیشرفته طول کشید که در هر جلسه، 20 دقیقه به آموزش اختصاص داده شد بود. آموزش سنتی در گروه کنترل اجرا شد. تحلیل نمرات انگیزه، بدست آمده از طریق آزمون تی- تست مستقل در انتهای آموزش، نشان داد که تدریس مهارت‌های تفکر انتقادی تأثیر معنی‌داری در بالا بردن انگیزه شرکت‌کنندگان داشت. نتایج بدست آمده می‌تواند پیامدهایی برای معلمان داشته باشد. از طریق به کار بردن مهارت‌های تفکر انتقادی در کلاس‌هایشان، معلمان می توانند به بالا بردن انگیزه دانش آموزان خود کمک کرده و یادگیری آنها را بهبود دهند
    کلید واژگان
    مهارت‌های تفکر انتقادی
    انگیزه

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    گروه زبان‌انگیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_532125.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254600

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب