ارزیابی میزان توجه به «سواد فناورانه» در آموزش و پرورش عمومی (پایههای 9-1)
(ندگان)پدیدآور
ادیب, یوسفعزتی, محمدرضافتحیآذر, اسکندرمحمودی, فیروزنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی از نظر حضور عناصر سواد فناورانه و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری کلیه کتابهای دوره آموزش عمومی (پایههای 9-1) و نمونهگیری بر مبنای هدف بوده است. بر این مبنا، 24 کتاب درسی انتخاب و با استفاده از عناصر بیست گانه سواد فناوری محتوای آنها توسط دو معلم جداگانه کدگذاری و دادهها در جداول فراوانی توصیف و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتیجه این تحلیل، عناصر دانش فناوری برای درک ماهیت و اثرات فناوری در حدی بسیار ضعیف ارائه شده است. عناصر پرورش مهارتهای فرایندی فناورانه در حد قابل قبول وجود داشت، اما این فرایندها در ماهیت با فعالیتهایی که ذاتاً فناورانه خوانده میشوند، مانند طراحی و رفع نقص فاصله داشت. در زمینههای فناورانه نیز فناوری اطلاعات بیش از سه چهارم عناصر محتوایی را به خود اختصاص داده و سهم زمینههای دیگر اندک بود. بنابراین در مجموع میتوان پتانسیل برنامه درسی ملی جدید را برای پرورش سواد فناورانه در همه ابعاد آن ناکافی و ضعیف توصیف نمود.
کلید واژگان
سواد فناوریآموزش فناوری
تحلیل محتوا
کار و فناوری
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دکترای برنامهریزی درسی و استاد دانشکده علومتربیتی دانشگاه تبریزدانشجوی دوره دکتری برنامهریزی درسی دانشکده علومتربیتی دانشگاه تبریز
دکترای تعلیم و تربیت و استاد دانشکده علومتربیتی دانشگاه تبریز
دکترای برنامهریزی درسی و استادیاردانشکده علومتربیتی دانشگاه تبریز
شاپا
2345-62992476-5627




