• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی در برنامه‌های درسی آموزش عالی

    (ندگان)پدیدآور
    طالبی, بهناممرادی, سمانهپاکدل بناب, مهدیزمستانی, قادر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    222.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر تعیین ضرورت آموزش مهارت­های سواد اطلاعاتی در برنامه­های درسی آموزش عالی می­باشد. از بین جامعه­ی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ورودی­های 89 و 90  دانشگاه تبریز تعداد 380 نفر نمونه به شیوه­ی تصادفی طبقه­ای نسبی انتخاب گردید. در فرایند گرد آوری داده ها از ترجمه­ی پرسشنامه­ی استاندارد قابلیت­های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی که توسط انجمن کتابخانه­های آمریکا در سال 2000 به تصویب رسیده استفاده شده و برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده حاصل از نظرات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری درباره­ی سواد اطلاعاتی خود تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین میانگین نمرات کسب شده دو گروه آموزشی (علوم انسانی و فنی) تفاوت معناداری مشاهده نگردید. هم­چنین بین میانگین نمرات کسب شده­ی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. بر­اساس یافته­ها امکانات، محتوای آموزشی، کمیت و کیفیت عوامل مؤثر در خود یادگیری عواملی هستند که تفاوت یا عدم تفاوت­ها از آن ناشی شده است و پیشنهاد می­شود در برنامه­های درسی آموزش عالی افزایش قابلیت­های سواد اطلاعاتی دانشجویان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    آموزش سواد اطلاعاتی
    سواد اطلاعاتی و آموزش عالی
    استاندارد سواد اطلاعاتی
    برنامه درسی آموزش عالی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2011-08-23
    1390-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
    دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی و مدرس دانشگاه پیام نور تبریز
    عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
    عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_521552.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254543

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388) 

      ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)
      تأمین و ارائهء خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی مورد نیاز برای دانش‌آموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛  اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیت‌ها و وجود برخی نگرش‌های نامناسب در مورد فراگیرسازی‌ آموزش و پرورش برای کودکان و ...

    • تأثیر مؤلفه‌های پدیده‌ی جهانی‌شدن بر برنامه‌های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی 

      سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)
      پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامه­های درسی تعلیمات اجتماعی دوره‌ی راهنمایی بر مبنای مؤلفه­های پدیده جهانی­شدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...

    • ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380) 

      ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)
      در فایل منابع موجود می باشد  

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب