ارائه آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در برنامههای درسی آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
طالبی, بهناممرادی, سمانهپاکدل بناب, مهدیزمستانی, قادرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین ضرورت آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در برنامههای درسی آموزش عالی میباشد. از بین جامعهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ورودیهای 89 و 90 دانشگاه تبریز تعداد 380 نفر نمونه به شیوهی تصادفی طبقهای نسبی انتخاب گردید. در فرایند گرد آوری داده ها از ترجمهی پرسشنامهی استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی که توسط انجمن کتابخانههای آمریکا در سال 2000 به تصویب رسیده استفاده شده و برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده حاصل از نظرات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دربارهی سواد اطلاعاتی خود تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین میانگین نمرات کسب شده دو گروه آموزشی (علوم انسانی و فنی) تفاوت معناداری مشاهده نگردید. همچنین بین میانگین نمرات کسب شدهی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. براساس یافتهها امکانات، محتوای آموزشی، کمیت و کیفیت عوامل مؤثر در خود یادگیری عواملی هستند که تفاوت یا عدم تفاوتها از آن ناشی شده است و پیشنهاد میشود در برنامههای درسی آموزش عالی افزایش قابلیتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش سواد اطلاعاتیسواد اطلاعاتی و آموزش عالی
استاندارد سواد اطلاعاتی
برنامه درسی آموزش عالی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.دانش آموختهی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی و مدرس دانشگاه پیام نور تبریز
عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
شاپا
2345-62992476-5627
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388)
ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)تأمین و ارائهء خدمات مشاورهای و توانبخشی مورد نیاز برای دانشآموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛ اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیتها و وجود برخی نگرشهای نامناسب در مورد فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان و ...
-
تأثیر مؤلفههای پدیدهی جهانیشدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی
سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای مؤلفههای پدیده جهانیشدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...
-
ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380)
ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)در فایل منابع موجود می باشد




