| dc.contributor.author | بدری گرگری, رحیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | جدی گرگری, جواد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:06:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:06:05Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:06:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:06:05Z | |
| dc.date.issued | 2012-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-01-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بدری گرگری, رحیم, رضایی, اکبر, جدی گرگری, جواد. (1390). مقایسه تأثیرروش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی دریادگیری درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر.. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 4(16), 107-120. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6299 | |
| dc.identifier.issn | 2476-5627 | |
| dc.identifier.uri | http://jinev.iaut.ac.ir/article_521674.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254526 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی در یادگیری درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر نواحی پنجگانه تبریز انجام شد. روش این پژوهش از نوع طرحهای نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پسر سال اول متوسطه نواحی پنجگانه تبریز به تعداد 10665 نفر در سال 91-90 بود. نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای است. بنابراین حجم نمونه آماری پژوهش عبارت است از دانشآموزان دو کلاس اول متوسطه که از هر کدام از کلاسها پس از موازنهسازی آزمودنیها یکی به شکل یادگیری سنتی به تعداد 30 نفر و دیگری به شیوه تدریس مشارکتی (فعال) به تعداد 32 نفر در درس مطالعات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری میزان یادگیری گروهها از آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان و معلمان استفاده شد. برای تحلیل دادههای آماری در مورد هر یک از فرضیههای پژوهشی به علت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمرههای پیش آزمون و پس آزمون درگروههای آزمایش وگواه ازآزمون ANCOVA (تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد: که بین نمرات یادگیری کلی، عمیق و سطحی هر دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر روش تدریس مشارکتی در افزایش یادگیری کلی، عمیق و سطحی دانشآموزان تأثیرگذاشته و نسبت به روش سنتی تدریس اثربخش بوده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 247 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | Tbriz Branch, Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Instruction and Evaluation | en_US |
| dc.subject | روش تدریس مشارکتی | fa_IR |
| dc.subject | روش تدریس سنتی | fa_IR |
| dc.subject | انواع یادگیری (کلی | fa_IR |
| dc.subject | عمیق وسطحی) | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تأثیرروش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی دریادگیری درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر. | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه پیام نور تبریز، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 16 | |
| dc.citation.spage | 107 | |
| dc.citation.epage | 120 | |