بررسی رابطه هوش هیجانی با سخت رویی در بین زنان فرهنگی شهرستان سراب
(ندگان)پدیدآور
قاصری, رقیهسرندی, پرویزگلمحمد نژاد, غلامرضاعیوضیان, فاطمهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان هوش هیجانی و سخترویی معلمان زن 90-91 است. نمونه مورد مطالعه تحقیق 214 نفر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی از بین تمامی معلمان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مدارس شهرستان سراب انتخاب گریدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه سخترویی کوباسا. برای بررسی فرضیهها از آزمون پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه استفاده شد. در بررسی فرضیههای پژوهش: بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با تعهد و بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با کنترل و بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با چالش و در نهایت بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با سخترویی رابطه معناداری وجود داشت و همچنین طبق معادلة رگرسیون چندگانة انجام شده در جهت تبیین سخترویی، مشخص شد که هوشیاری اجتماعی با بتای 241/0 = و خودآگاهی با بتای 239/0 = بیشترین سهم را در پیشبینی سخترویی نمونه مورد مطالعه را داشتند.
کلید واژگان
هوش هیجانیسخترویی
زنان معلم
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه روانشناسی، تبریز، ایران
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه روانشناسی، تبریز، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
شاپا
2345-62992476-5627




