بررسی ارتباط نیازهای اساسی روانشناختی با هوش اجتماعی دختران و پسران دانشجو
(ندگان)پدیدآور
حسینینسب, سیدداودگلمحمدنژاد, غلامرضااکبریحقیقت, المیرانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه تعیین ارتباط متغیرهای نظریه خود مختاری (نیاز خودمختاری، شایستگی و وابستگی) با هوش اجتماعی در دانشجویان می باشد. مطالعه حاضر یک بررسی پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد زنجان تعداد 386 نفر با دامنه سنی 39-18 و با میانگین سنی (11/3) 96/21 با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای مقیاس رضایتمندی از نیازهای اساسی روانشناختی و مقیاس هوش اجتماعی را تکمیل نمودند و از روش همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه استفاده شد. نتایج نشان داد که افزایش رضایتمندی از نیاز خودمختاری و شایستگی به طور مثبت با هوش اجتماعی رابطه دارد در حالی که رضایتمندی از نیاز وابستگی با هوش اجتماعی رابطه منفی داشت. همچنین نتایج حاصل از بررسی فرضیه ارتباط جنسیت با هوش اجتماعی هیچ ارتباطی را بین این دو متغیر نشان نداد. رضایتمندی از نیازهای اساسی روانشناختی میتواند در تقویت هوش اجتماعی موثر باشد ولی بررسی ارتباط بین این دو متغیر هنوز در آغاز راه خود است.
کلید واژگان
نیازهای اساسی روانشناختیهوش اجتماعی
جنسیت
دانشجویان
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، تبریز، ایران.استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، تبریز، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
شاپا
2345-62992476-5627




