بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم
(ندگان)پدیدآور
زارع, حسینبخشش, مریمنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور بررسی پایایی و روایی پرسشنامۀ انگیزش یادگیری علم، نمونهای متشکل از 258 زن و 117 مردِ 17 تا 24 ساله (میانگین سنی 22 سال) از دانشجویان پیام نور مرکز ملایر، پرسشنامۀ مذکور را تکمیل نمودند. بررسی همسانی درونی پرسشنامۀ نشان داد که تمام 35 گزارة این مقیاس با نمرة کل همبستگی بالایی داشتند. مقدار پایایی پرسشنامه از طریق محاسبۀ ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی گاتمن، برای کل مقیاس به ترتیب 838/0 و 875/0 به دست آمد. همچنین، در بازآزمایی پرسشنامه با فاصلۀ زمانی 2 هفته، ضریب همبستگی 667/0 به دست آمد که در سطح 001/0 معنیدار بود. جهت بررسی روایی محتوا، تعدادی از استادان روانشناسی، قابلیت پرسشنامه را در سنجش انگیزش یادگیری علم تأیید کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، برای بررسی روایی درونی به استخراج 6 عامل، منطبق با خرده مقیاسهای این پرسشنامه منجر شد که در مجموع 05/56 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. همچنین، آلفای کرونباخ از 728/0 تا 847/0 و میانگین همبستگی از 092/0 تا 477/0 برای خرده مقیاسها، نشان دهنده پایایی درونیوروایی تشخیصیپرسشنامه بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که پرسشنامۀ انگیزش یادگیری علم در جامعۀ دانشجویان ایرانی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
کلید واژگان
انگیزش یادگیری علمخودکارآمدی
استراتژی یادگیری فعال
ارزش یادگیری علم
هدف پیشرفت
هدف عملکرد
تحریک محیط یادگیری
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوردانشگاه پیام نور مرکز ملایر، گروه علوم تربیتی، همدان، ایران، نویسنده مسئول.
شاپا
2345-62992476-5627
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
« ناتوانی های مربوط به یادگیری مهارت های کمی» (5 تا 5-1-107-1390)
پوشنه, کامبیز (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2011-04-01)"وجود برداشت های گوناگون تشخیصی و به دنبال آن نظریه پردازی های متفاوت و سهم خواهی رشته های گوناگون علمی در تبیین، توصیف و ارائه ی شیوه های مداخله و درمانی کارآمدتر از یک سو و آشفتگی های موجود در برابر نهاده های فنی و گزینش ...
-
چگونه توانستم اختلال یادگیری دانش آموز مورد نظر را ترمیم کنم (74تا79-10- 95 تا 96 -1388)
نعمتی, آبس (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)این پژوهش به منظور بررسی اختلال یادگیری مربوط به درس دیکته به صورت مطالعه موردی با اراده آموزشهای ترمیمی عملی برای آن انجام شده است. نتیجه ارزیابی و طرحهای اجرا شده نشان میدهد،ارائه آموزشهای ترمیمی و تدریس مقایسهای ...
-
شناسایی و اولویتبندی راهبردهای یادگیری کارکنان در محیطکار با استفاده از تکنیکهای سلسلهمراتبی فازی و تاپسیس
پدیدآور نامشخص (معاونت تربیت وآموزش, 2019-09-23)امروزه سرعت و شدت تغییرات محیطی توسعه پیوسته قابلیتهای کارکنان و یادگیری مستمر و بههنگام را ضروری ساخته است. از این رو پژوهش حاضر به شناسایی و اولویتبندی راهبردهای یادگیری کارکنان در محیط کار در یکی از سازمانهای دفاعی ...




