• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر‌بخشی آموزش الگوی خوش‌بینی به روش قصه‌گویی بر افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    گنجی, حمزهامیریان, کامران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    150.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    قصه­گویی به عنوان روشی غیرمستقیم برای ارایه چارچوبی برای آموزش و ارتقاء خودفهمی، کارآیی و وحدت دادن به تجارب، می­تواند در سلامت کودکان و نوجوانان نقشی مؤثر داشته باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش الگوی خوش­بینی به روش قصه­گویی بر افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی شهر سنقر بود. این پژوهش از نوع شبه­آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیش­آزمون–پس­آزمون و مرحله­ی پیگیری می­باشد. از نمرات پیشرفت تحصیلی کودکان برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. گروه نمونه از بین داوطلبان شرکت در کارگاه قصه­گویی انتخاب شد و با روش همتا کردن براساس نمره­ی پیش­آزمون پیشرفت تحصیلی، آزمودنی­ها به دو دسته هم‌طراز تقسیم شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. گروه نمونه شامل 31 نفر بوده است. طرح آزمایشی طی 12 جلسه اجرا شد. و سه ماه بعد از اتمام جلسات پس­آزمون و شش ماه بعد از پس­آزمون، آزمون پیگیری اجرا شد. داده­ها با آمار توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش الگوی خوش­بینی به روش قصه­گویی، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی شده است. همچنین کاربرد­پذیری این روش منجر به پایداری اثرات آن بعد ازشش ماه شده است. بنابراین می­توان پیشرفت تحصیلی کودکان را با استفاده از آموزش الگوی خوش­بینی به روش قصه­گویی تغییر داد و با استفاده از این آموزش به کودکان می­توان بسیاری از مشکلات ناشی از پیشرفت تحصیلی را که منجر به سایر مشکلات خواهد شد از بین برد یا حداقل کاهش داد.
    کلید واژگان
    خوش‌بینی
    بدبینی
    قصه‌گویی
    پیشرفت تحصیلی
    کودکان دبستانی

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2012-06-21
    1391-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه روانشناسی عمومی، رودهن، ایران،
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_521441.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254466

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب