اثربخشی آموزش الگوی خوشبینی به روش قصهگویی بر افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
گنجی, حمزهامیریان, کامراننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قصهگویی به عنوان روشی غیرمستقیم برای ارایه چارچوبی برای آموزش و ارتقاء خودفهمی، کارآیی و وحدت دادن به تجارب، میتواند در سلامت کودکان و نوجوانان نقشی مؤثر داشته باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش الگوی خوشبینی به روش قصهگویی بر افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی شهر سنقر بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون–پسآزمون و مرحلهی پیگیری میباشد. از نمرات پیشرفت تحصیلی کودکان برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. گروه نمونه از بین داوطلبان شرکت در کارگاه قصهگویی انتخاب شد و با روش همتا کردن براساس نمرهی پیشآزمون پیشرفت تحصیلی، آزمودنیها به دو دسته همطراز تقسیم شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. گروه نمونه شامل 31 نفر بوده است. طرح آزمایشی طی 12 جلسه اجرا شد. و سه ماه بعد از اتمام جلسات پسآزمون و شش ماه بعد از پسآزمون، آزمون پیگیری اجرا شد. دادهها با آمار توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش الگوی خوشبینی به روش قصهگویی، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی شده است. همچنین کاربردپذیری این روش منجر به پایداری اثرات آن بعد ازشش ماه شده است. بنابراین میتوان پیشرفت تحصیلی کودکان را با استفاده از آموزش الگوی خوشبینی به روش قصهگویی تغییر داد و با استفاده از این آموزش به کودکان میتوان بسیاری از مشکلات ناشی از پیشرفت تحصیلی را که منجر به سایر مشکلات خواهد شد از بین برد یا حداقل کاهش داد.
کلید واژگان
خوشبینیبدبینی
قصهگویی
پیشرفت تحصیلی
کودکان دبستانی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه روانشناسی عمومی، رودهن، ایران،کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
شاپا
2345-62992476-5627




