رابطه هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان
(ندگان)پدیدآور
بیکزاد, جعفرخدیوی, اسدالهحسینپورسنبلی, علیرضامحمدنژاداصل, راحلهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان در مدارس دورههای سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش نواحی پنجگانه تبریز میباشد. در این پژوهش هوش هیجانی براساس نظریه دانیل گلمن در چهار بعد؛ خودآگاهی، خودمدیریتی، خودآگاهی اجتماعی، و مدیریت رابطه و خودکارآمدی براساس نظریه شرر و مادوکس و سلامت روانی براساس نظریه گلدبرگ در چهار بعد؛ علائم جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی، و افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعهی آماری پژوهش حاضر مدیران مدارس دورههای سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش نواحی پنجگانه تبریز به تعداد 611 نفر میباشد. حجم نمونهی آماری براساس فرمول کوکران 238 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد. روایی پرسشنامه به صورت صوری و با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مورد تأیید است. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ برای سؤالهای هوش هیجانی و خودکارآمدی و سلامت روانی پرسشنامه به ترتیب با اعتبار 832/0 و 764/0 و 787/0 مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون r پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل بیانگر آن است که بین هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان در مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش نواحی پنجگانه تبریز رابطه معنیداری وجود دارد.
کلید واژگان
هوش هیجانی1خودکارآمدی2
سلامت روانی3
مدیران مقاطع سهگانه تحصیلی4
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت دولتی، بناب، ایران.استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، گروه مدیریت دولتی، میانه، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی.
شاپا
2345-62992476-5627




