مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تبریز در سال 1390
(ندگان)پدیدآور
اکبری, محمدهاشمینصرتآباد, تورجباباپورخیرالدین, جلیلنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تبریز در سال 1390 بود. به این منظور در یک طرح شبهآزمایشی و بطور تصادفی خوشهای از چهار دبیرستان شهر تبریز 119 دانشآموز انتخاب شد که 86 نفر از آنان در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه محقق ساخته بعنوان پیش آزمون توسط سه گروه آزمایشی بحث گروهی، سخنرانی و بسته آموزشی و یک گروه کنترل تکمیل شد. سپس هر گروه آزمایشی شش جلسه آموزشی پیشگیری از اعتیاد را دریافت نمود. گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. سپس از هر چهار گروه آزمایشی و کنترل پس آزمون به عمل آمد. بعد از جمعآوری دادهها با توجه به طرح تحقیق، با استفاده از نرمافزار SPSS آزمون کوواریانس یک راهه (ANCOVA) و مقایسه دو تایی بونفرونی به کار برده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که آموزش بحث گروهی، سخنرانی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی دانشآموزان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. روش آموزش بحث گروهی در مقایسه با گروههای سخنرانی و بسته آموزشی روی دانشآموزان افزایش معنیداری دارد. بنابراین این مطالعه نشان داد که آموزش بحث گروهی مؤثرترین روش تدریس در جهت افزایش میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر میباشد.
کلید واژگان
آموزش بحث گروهیآموزش سخنرانی
بسته آموزشی
آگاهی
سوءمصرف موادمخدر و دانشآموزان
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی٬ تبریز، ایران.دانشیار گروه روانشناسی٬ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی٬ دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول)
انشیار گروه روانشناسی٬ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی٬ دانشگاه تبریز
شاپا
2345-62992476-5627




