تأثیر ساختار متن بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی در آزمونهای چهار جوابی و کلوز
(ندگان)پدیدآور
اسلامی, هدایتسعیدی, مهنازآهنگری, سعیدهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق به منظور بررسی عملکرد زبان آموزان ایرانی در آزمونهای خواندن و درک مطلب دارای ساختارهای متنی و روشهای پاسخدهی متفاوت انجام گرفته است. شرکتکنندگان این تحقیق ۲۲۸ نفر از دانشجویان زبان بودند که شامل ۸ گروه و بر اساس آزمون مهارت زبانی پت انتخاب شدند. چهار نوع ساختار متنی ترتیب زمانی،توصیفی، علیت و حل مسئله انتخاب و بر اساس این متون،دو نوع آزمون با شیوه پاسخدهی چهارجوابی و چهارجوابی کلوز تهیه و به دانشجویان داده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که در هر دو روش پاسخدهی عملکرد دانشجویان در متون دارای انسجام متنی ساده (ترتیب زمانی و توصیفی) بهتر از عملکرد آنان در متون دارای انسجام متنی پیچیده (علیت و حل مسئله) است. علاوه بر این،عملکرد دانشجویان در روش پاسخ دهی چهارجوابی بطور معنیدار بهتر از عملکرد آنها در روش پاسخدهی چهارجوابی کلوز در تمامی چهار نوع ساختار متنی بود. در پایان چنین نتیجهگیری شد که دانشجویان در ساختارهای متنی ترتیب زمانی و توصیفی عملکرد بهتری نسبت به ساختارهای متنی علیت و حل مسئله در هر دو روش پاسخدهی دارند و همچنین در روش پاسخ دهی چهارجوابی بهتر از روش پاسخدهی چهارجوابی کلوز در هر چهار نوع ساختار متنی هستند. معلمان میتوانند با بهرهگیری از نتایج این تحقیق و از طریق انتخاب بهترین روش پاسخدهی برای متون دارای ساختار متنی متفاوت عملکرد دانشجویان خود را در خواندن و درک مطلب بهبود بخشند
کلید واژگان
ساختار متنروش پاسخ دهی
چهارجوابی
کلوز
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانگروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




