تأثیر آموزش شناختی ارتقاء امید برکاهش اهمال کاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور بوکان
(ندگان)پدیدآور
زارع, حسینمحبوبی, طاهرسلیمی, حسیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید برکاهش اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان دانشگاهپیامنور بود که درسالتحصیلی94-93 در شهرستان بوکان مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و از طریق اجرای پرسشنامههای اهمالکاری لی و خودناتوانسازی تحصیلی تعداد 50 نفر برای متغیر خودناتوانسازی و 60 نفر برای متغیر اهمالکاری براساس بالاترین نمره انتخاب شدند و به طریق واگذاری تصادفی، نمونههای انتخابی برای هر متغیر، در دوگروه آزمایش و دو گروه کنترل گمارده شدند. سپس دو گروه درمانی (اهمالکاران تحصیلی، خودناتوانسازها) در هشت جلسۀ 60 دقیقهای که توسط دو درمانگر آموزش دیده اجرا شد، تحت آموزش شناختی ارتقاء امید قرار گرفتند، در حالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. پس از آن از همۀ آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. دادههای بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحرافمعیار) و آمار استنباطی(آزمون کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0> p برای گروههای وابسته به منظور تعیین اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید نشان داد که این کاربندی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب کاهش خودناتوانسازی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان شود
کلید واژگان
آموزش شناختی امیدخودناتوان سازی تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد،گروه روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور بوکان
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان، مدرس مدعو دانشگاه پیام نور بوکان
شاپا
2345-62992476-5627




