بررسی تطبیقی برنامه درسی ادبیات در مقطع متوسطه ایران با شش کشور اروپایی
(ندگان)پدیدآور
رحمانپور, محمدنیلی, محمدرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی برنامه درسی ادبیات مقطع متوسطه ایران با شش کشور اروپایی بود. نوع پژوهش کیفی بود که از دو روش تحلیل محتوای اسنادی و زمینهیابی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی کشورها و مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. در بخش تطبیقی از روش پیشنهادی برودی استفاده شد و در بخش زمینهیابی نیز با 15 نفر از صاحبنظران حوزه ادبیات در کشور مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات به دست آمده در قالب جداول خلاصه و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه درسی ادبیات کشور ما به نسبت سایر کشورها از لحاظ محتوا و رویکردها از غنای بالایی برخوردار است. همچنین برنامه درسی ادبیات قابلیتهای مطلوبی را در دانشآموزان پرورش میدهد که مهمترین آنها قدرت درک، تفسیر و دانش ادبی میباشد. مهارت ارتباطی و پردازش اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز دنیای امروز، کمتر مورد توجه بود که بایستی مورد تأکید بیشتر قرار گیرد. نتایج دیگر پژوهش حاکی از چالش برانگیز بودن برنامه درسی ادبیات در مؤلفههای محتوا و روش آموزشی بود که بایستی این چالش به حداقل برسد
کلید واژگان
برنامه درسی ادبیاتمتوسطه
ایران
مطالعه تطبیقی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه اصفهان، مدرس دانشگاه پیام نور مراکز مریوان سروآباد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوانعضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
شاپا
2345-62992476-5627




