اثرات شیوههای ارائه خطی و شبکهای محتوای درس بر بازدههای شناختی و عاطفی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
مصرآبادی, جوادنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تشخیص تفاوت در اثربخشی ارائههای خطی و شبکهای محتوای درس بر بازدههای عاطفی و شناختی فراگیران اجرا شد. بازدههای عاطفی شامل نظرات دانشجویان در مورد اثرات این شیوهها بر بهبود یادداشت برداری، بهبود توجه و فهم و بهبود فرایند یاددهی – یادگیری بود. یادداری، درک و کاربرد مطالب آموخته شده به عنوان بازدههای شناختی در نظر گرفته شدند. طرح پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با گروههای مقایسه بود. آزمودنیهای این پژوهش 110 نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش بازدههای شناختی فراگیران از یک آزمون پیشرفت تحصیلی روانشناسی تربیتی و برای سنجش بازدههای عاطفی فراگیران از یک مقیاس نگرش سنج استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از نرمافزار Visual Mind به عنوان نماینده ارائه شبکهای اطلاعات در مقایسه با نرمافزار PowerPoint به عنوان نماینده شیوه خطی ارائه اطلاعات تأثیر برتر معنیداری بر یک شاخص شناختی (یادداری) و بر یک شاخص عاطفی تحصیلی (بهبود توجه و فهم) دارد.
کلید واژگان
ارائه خطیبازدههای شناختی و عاطفی
ارائه شبکهای
نرمافزارهای ارائه اطلاعات
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانشاپا
2345-62992476-5627




