کاربرد گزینه «هیچکدام از موارد بالا» در سؤالات چندگزینهای زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
نجاتی, رضامرادی, محمدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، کاربرد گزینه «هیچکدام از موارد بالا» را به عنوان یکی از گزینههای سؤالات چندگزینهای بررسی کرده است. هدف پژوهش، برآورد «تناسب»، «ضریب دشواری»، «ضریب تمییز» و عامل «حدس» در سؤالاتی با این گزینه و تخمین پایایی کل آزمون بوده است. محققان این طرح، پنج متن از «آزمون کلیدی انگلیسی سال 2010» موسوم به کت را انتخاب و سؤالات آن را در دو شکل موازی بازسازی کردند. آزمون اول، گزینه «هیچکدام از موارد بالا» را نداشت؛ اما، آزمون دوم که دو هفته بعد برگزار شد، شامل این گزینه بود. هر دو آزمون، مشتمل بر سی و دو سؤال بود و بر روی صد و چهل و دو دانشآموز سوم دبیرستان اجرا شد. نتایج آزمونها - که با روش سهپارامتری نظریه «پرسش- پاسخ» (آی آر تی) بررسی شدند – نشان داد که سؤالات دارای «هیچکدام از موارد بالا»آسان تر بودند. این گزینه به تناسب و ضریب تمییز سؤالات آسیب نزد. امّا عامل حدس را افزایش داد. این، به نوبه خود میتواند پایایی و روایی آزمون را کاهش دهد.
کلید واژگان
هیچ کدام از موارد فوقتناسب سؤال
ضریب دشواری
ضریب تمییز
حدس و نظریه پرسش- پاسخ
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تربیت معلم شهید رجاییدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی
شاپا
2345-62992476-5627




