• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی

    (ندگان)پدیدآور
    جمال زاده, محمدغلامی, یونسحسن سیف, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    279.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی دربین کارکنان و اعضای هیات علمی  منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی  و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی انجام گردید. طرح تحقیق از نوع همبستگی و جامعه پژوهش در برگیرنده کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه یک بوده که از میان آن حجم نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان برای کارکنان و اعضای هیات علمی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی به ترتیب 156 و 169  نفر انتخاب و پرسشنامه یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001) و هوش سازمانی آلبرخت (2003) اجرا گردید. جهت انجام تحلیل های آماری از روش های رگرسیوندومتغییره و رگرسیون گام به گام و رگرسیون چندگانه به روش (اینتر) و تحلیل مسیراستفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد هوش سازمانی(چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد، کاربرد دانش و فشار عملکرد) در هر دو گروه آزمودنی با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارند. متغیرهای سرنوشت مشترک، میل به تغییر و روحیه به ترتیب در هر دو گروه درصد بیشتری از واریانس متغیر یادگیری سازمانی را تبیین کرده اند. نتایج مدل پیش بینی یادگیری سازمانی از طریق مولفه های هوش سازمانی نیز نشان داد که میزان واریانس تبیین شده یادگیری سازمانی توسط متغیرهای سرنوشت مشترک، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 83/0 است. همچنین میزان واریانس تبیین شده سرنوشت مشترک توسط متغیرهایی مانند روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 61/0 ا و میزان واریانس تبیین شده روحیه توسط متغیرهایی مانند کاربرد دانش و فشار عملکرد  برابر 50/0 است. در نهایت میزان واریانس تبیین شده کاربرد دانش توسط متغیر فشار عملکرد  برابر 67/0 بدست امد.
    کلید واژگان
    یادگیری سازمانی
    هوش سازمانی
    کارکنان
    اعضای هیات علمی
    منطقه یک
    دانشگاه آزاد اسلامی
    ارائه مدل و ارتقائ یادگیری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2009-02-19
    1387-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دکترای برنامه ریزی درسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحدشیراز
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مسئول دفتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
    دانشجوی دکتری آموزش از راه دور ، دانشگاه پیام نور استان فارس

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_522016.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254404

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان گیلان 

      خاصه, علی اکبر؛ موسوی چلک, افشین؛ مجدهادی, مریم؛ علی‌پور, امید (دانشگاه پیام نورPayam Noor University, 2024-03-20)
      هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز به‌عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمان‌های مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پرداخته ...

    • تبیین نقش ویژگی‌های سازمانی مدارس بر اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان 

      کاظم زاده بیطالی, مهدی؛ حسنی, محمد (دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili, 2015-08-23)
      پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیش­بینی اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان از طریق ویژگی‌های سازمانی مدارس انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بوده که از میان ...

    • فهم رفتار سازمانی مبتنی بر فقه 

      منطقی, محسن؛ پیروز, علی آقا؛ قوامی, صمصام الدین؛ علی زاده, محمد (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2019-06-22)
      پژوهش حاضر، با هدف دست‏یابی به چارچوب مفهومی برای فهم فقهی رفتار سازمانی، درصدد بود، با نگاه تکلیف‏مدار، عوامل مؤثر بر شکل‏گیری نگرش و رفتار افراد در سازمان را شناسایی کند. در این پژوهش با بررسی و شناسایی مبانی نظری فقهی، ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب